Komunikace s CÚ záruky

Pro zajištění možného celního dluhu v režimu tranzitu jsou mimo jiné používány záruky/jistoty přijaté CÚ záruky a evidované centrálním systémem evidence záruk. Komunikace s tímto systémem probíhá pomocí XML zpráv a aplikace NWK nabízí dvě základní funkčnosti pro práci s centrálním systémem evidence záruk.

Dotazy na záruku

Pokud uživatel aplikace NWK používá nějakou záruku/jistotu, chce vědět jak je využívána, chce zjistit informace o záruce/jistotě, apod. K tomuto účelu slouží v aplikaci NWK funkce "Dotaz na záruku". Po vyplnění několika údajů v níže zobrazeném formuláři a odeslání dotazu, výsledek vzneseného dotazu dorazí do několika minut po odeslání. V detailním zobrazení výsledku dotazu se pak uživatel aplikace NWK dozví požadované informace.

Rovněž není snadné určit, kdy byla v zaslaném dotazu chyba a kdy ne. Pokud uživatel aplikace NWK udělá v dotazu nějakou závažnou formální chybu, systém evidence záruk mu vrátí chybovou zprávu. Takový případ zobrazí aplikace NWK symbolem vykřičníku v seznamu dotazů a chybu se uživatel aplikace NWK v detailu dotazu/odpovědi. Pokud však udělá uživatel aplikace NWK věcnou chybu, systém evidence záruk odpoví běžnou zprávou, aplikace NWK vykřičník nezobrazí, ale v detailu dotazu/odpovědi se uživatel aplikace NWK dozví důvod chyby (viz. níže uvedená tabulka chybových kódů).

Obrázek 4.25. Dotazy na záruku

Dotazy na záruku

Dotazy na aktivní ručení

Pokud uživatel aplikace NWK je ručitelem, aplikace mu dává možnost dotázat se na stav aktivního ručení. K tomuto účelu slouží v aplikaci NWK funkce "Dotaz na aktivní ručení". Po vyplnění dvou základních údajů v níže zobrazeném formuláři a odeslání dotazu, výsledek vzneseného dotazu dorazí do několika minut po odeslání. V detailním zobrazení výsledku dotazu se pak uživatel aplikace NWK dozví požadované informace.

Pokud uživatel aplikace NWK udělá v dotazu nějakou závažnou formální chybu, systém evidence záruk mu vrátí chybovou zprávu. Takový případ zobrazí aplikace NWK symbolem vykřičníku v seznamu dotazů a chybu se uživatel aplikace NWK v detailu dotazu/odpovědi. Pokud však udělá uživatel aplikace NWK věcnou chybu, systém evidence záruk odpoví běžnou zprávou, aplikace NWK vykřičník nezobrazí, ale v detailu dotazu/odpovědi se uživatel aplikace NWK dozví důvod chyby (viz. níže uvedená tabulka chybových kódů).

Obrázek 4.26. Dotazy na aktivní ručení

Dotazy na aktivní ručení

Registrace přístupových kódů

Při podání E-TCP musí uživatel aplikace NWK jako uživatel záruky od 6. 4. 2005 uvádět přístupový kód při každém použití dané jistoty/záruky. Při vydání povolení používat jistotu CÚ záruky je přidělen primární přístupový kód, který majitele jistoty opravňuje pracovat dále s jistotou. Primární přístupový kód však nelze uvést při podávání E-TCP. K tomuto účelu slouží sekundární přístupové kódy, které umožňují uživateli jistotu použít.

Aplikace NWK umožňuje provést registraci sekundárních přístupových kódů nebo změnu primárního přístupového kódu nebo obojí najednou. Změnu primárního přístupového kódu provede uživatel aplikace NWK tak, že vyplní nepovinné pole "Nový primární přístupový kód". Sekundární kódy jednoduše přidává uživatel aplikace NWK do seznamu.

Existuje však jedno omezení

Přestože uživatel aplikace NWK například přidává pouze jeden sekundární přístupový kód, musí uvést i všechny ostatní existující kódy, které chce nadále používat. Jinak to aplikace NWK vyhodnotí jako zrušení existujících sekundárních přístupových kódů. Tzn. vždy se musí zadat všechny aktuálně platné přístupové kódy.

Aplikace se snaží vyjít uživateli vstříc tím, že předvyplní všechny sekundární kódy, které byly úspěšně registrovány předchozím požadavkem na registraci.

Obrázek 4.27. Registrace přístupových kódů

Registrace přístupových kódů

Stejně jako u dotazu na jistotu není snadné poznat, zda byla registrace kódů provedena úspěšně nebo nikoliv. V případě úspěšné registrace budou v detailu odpovědi uvedeny všechny přístupové kódy, tak jak je uživatel aplikace NWK požadoval. V případě neúspěšné registrace budou v detailu odpovědi uvedeny původní kódy a v "Důvodu odmítnutí zajištění" bude kód důvodu. Níže je uvedena tabulka možných důvodů.

Seznam chybových kódů systému evidence záruk

Tabulka 4.1. Seznam chybových kódů systému evidence záruk

G01Jistota (záruka) neexistuje
G02Jistota (záruka) existuje, ale není platná
G03Neplatný přístupový kód
G04Hl.povinný není totožný s hl.povinným v celním prohlášení
G05Záruční doklad byl použit
G06Omezení použití: žádné vyloučené zboží
G07Omezení použití: žádné citlivé zboží
G08Není platná pro stát tranzitu nebo určení
G09Referenční částka/částka není dostatečná
G10Individuální jistota (záruka) byla použita
G11Nesouhlasí úřad odeslání / úřad určení
G12Nesouhlasí deklarovaný zbožový kód a zbožový kód v jistotě
G13Záruku karnetem TIR nelze opětovně použít
  
P01Záruku nelze zrušit v daném stavu
P02Záruka s uvedeným GRN již existuje
P03Celní úřad záruky je odlišný od skutečného celního úřadu záruky.
P04EORI Ručitele musí být shodný s EORI z povolení emitovat záruční doklady
P05EORI Ručitele musí být shodný s EORI skutečného ručitele
P06Nelze měnit přístupové kódy pro neplatnou záruku
P07EORI žadatele musí být shodný s EORI uživatele záruky
P08Nelze vydat záruční doklad pro neexistující povolení emitovat záruční doklady
P09Nedostatečná volná částka aktivního ručení
P10Nelze vydat záruční doklad bez omezení platnosti, pokud povolení emitovat záruční doklady má omezeno
P98Akci se nepodařilo provést pro nedostupnost země záruky
P99Akci se nepodařilo provést ve stanoveném časovém limitu