Pro zajištění možného celního dluhu v režimu tranzitu jsou mimo jiné používány záruky/jistoty přijaté CÚ záruky a evidované centrálním systémem evidence záruk. Komunikace s tímto systémem probíhá pomocí XML zpráv a aplikace NWK nabízí dvě základní funkčnosti pro práci s centrálním systémem evidence záruk.
Pokud uživatel aplikace NWK používá nějakou záruku/jistotu, chce vědět jak je využívána, chce zjistit informace o záruce/jistotě, apod. K tomuto účelu slouží v aplikaci NWK funkce "Dotaz na záruku". Po vyplnění několika údajů v níže zobrazeném formuláři a odeslání dotazu, výsledek vzneseného dotazu dorazí do několika minut po odeslání. V detailním zobrazení výsledku dotazu se pak uživatel aplikace NWK dozví požadované informace.
Rovněž není snadné určit, kdy byla v zaslaném dotazu chyba a kdy ne. Pokud uživatel aplikace NWK udělá v dotazu nějakou závažnou formální chybu, systém evidence záruk mu vrátí chybovou zprávu. Takový případ zobrazí aplikace NWK symbolem vykřičníku v seznamu dotazů a chybu se uživatel aplikace NWK v detailu dotazu/odpovědi. Pokud však udělá uživatel aplikace NWK věcnou chybu, systém evidence záruk odpoví běžnou zprávou, aplikace NWK vykřičník nezobrazí, ale v detailu dotazu/odpovědi se uživatel aplikace NWK dozví důvod chyby (viz. níže uvedená tabulka chybových kódů).
Pokud uživatel aplikace NWK je ručitelem, aplikace mu dává možnost dotázat se na stav aktivního ručení. K tomuto účelu slouží v aplikaci NWK funkce "Dotaz na aktivní ručení". Po vyplnění dvou základních údajů v níže zobrazeném formuláři a odeslání dotazu, výsledek vzneseného dotazu dorazí do několika minut po odeslání. V detailním zobrazení výsledku dotazu se pak uživatel aplikace NWK dozví požadované informace.
Pokud uživatel aplikace NWK udělá v dotazu nějakou závažnou formální chybu, systém evidence záruk mu vrátí chybovou zprávu. Takový případ zobrazí aplikace NWK symbolem vykřičníku v seznamu dotazů a chybu se uživatel aplikace NWK v detailu dotazu/odpovědi. Pokud však udělá uživatel aplikace NWK věcnou chybu, systém evidence záruk odpoví běžnou zprávou, aplikace NWK vykřičník nezobrazí, ale v detailu dotazu/odpovědi se uživatel aplikace NWK dozví důvod chyby (viz. níže uvedená tabulka chybových kódů).
Při podání E-TCP musí uživatel aplikace NWK jako uživatel záruky od 6. 4. 2005 uvádět přístupový kód při každém použití dané jistoty/záruky. Při vydání povolení používat jistotu CÚ záruky je přidělen primární přístupový kód, který majitele jistoty opravňuje pracovat dále s jistotou. Primární přístupový kód však nelze uvést při podávání E-TCP. K tomuto účelu slouží sekundární přístupové kódy, které umožňují uživateli jistotu použít.
Aplikace NWK umožňuje provést registraci sekundárních přístupových kódů nebo změnu primárního přístupového kódu nebo obojí najednou. Změnu primárního přístupového kódu provede uživatel aplikace NWK tak, že vyplní nepovinné pole "Nový primární přístupový kód". Sekundární kódy jednoduše přidává uživatel aplikace NWK do seznamu.
Přestože uživatel aplikace NWK například přidává pouze jeden sekundární přístupový kód, musí uvést i všechny ostatní existující kódy, které chce nadále používat. Jinak to aplikace NWK vyhodnotí jako zrušení existujících sekundárních přístupových kódů. Tzn. vždy se musí zadat všechny aktuálně platné přístupové kódy.
Aplikace se snaží vyjít uživateli vstříc tím, že předvyplní všechny sekundární kódy, které byly úspěšně registrovány předchozím požadavkem na registraci.
Stejně jako u dotazu na jistotu není snadné poznat, zda byla registrace kódů provedena úspěšně nebo nikoliv. V případě úspěšné registrace budou v detailu odpovědi uvedeny všechny přístupové kódy, tak jak je uživatel aplikace NWK požadoval. V případě neúspěšné registrace budou v detailu odpovědi uvedeny původní kódy a v "Důvodu odmítnutí zajištění" bude kód důvodu. Níže je uvedena tabulka možných důvodů.
Tabulka 4.1. Seznam chybových kódů systému evidence záruk
G01 | Jistota (záruka) neexistuje |
G02 | Jistota (záruka) existuje, ale není platná |
G03 | Neplatný přístupový kód |
G04 | Hl.povinný není totožný s hl.povinným v celním prohlášení |
G05 | Záruční doklad byl použit |
G06 | Omezení použití: žádné vyloučené zboží |
G07 | Omezení použití: žádné citlivé zboží |
G08 | Není platná pro stát tranzitu nebo určení |
G09 | Referenční částka/částka není dostatečná |
G10 | Individuální jistota (záruka) byla použita |
G11 | Nesouhlasí úřad odeslání / úřad určení |
G12 | Nesouhlasí deklarovaný zbožový kód a zbožový kód v jistotě |
G13 | Záruku karnetem TIR nelze opětovně použít |
P01 | Záruku nelze zrušit v daném stavu |
P02 | Záruka s uvedeným GRN již existuje |
P03 | Celní úřad záruky je odlišný od skutečného celního úřadu záruky. |
P04 | EORI Ručitele musí být shodný s EORI z povolení emitovat záruční doklady |
P05 | EORI Ručitele musí být shodný s EORI skutečného ručitele |
P06 | Nelze měnit přístupové kódy pro neplatnou záruku |
P07 | EORI žadatele musí být shodný s EORI uživatele záruky |
P08 | Nelze vydat záruční doklad pro neexistující povolení emitovat záruční doklady |
P09 | Nedostatečná volná částka aktivního ručení |
P10 | Nelze vydat záruční doklad bez omezení platnosti, pokud povolení emitovat záruční doklady má omezeno |
P98 | Akci se nepodařilo provést pro nedostupnost země záruky |
P99 | Akci se nepodařilo provést ve stanoveném časovém limitu |