CZ EN Translate
Menu

Povolovací řízení podle zákona o spotřebních daních

Tento dokument navazuje na „Prověřování některých podmínek pro vydání a trvání povolení nebo registrace v rámci Celní správy České republiky – oblast daní“ a má sloužit subjektům, které budou žádat o některé povolení, které je vydáváno v souladu se zákonem o spotřebních daních. Seznámí subjekt blíže s aspekty, které je třeba splnit při podání žádosti, resp. které je nutno plnit po celou dobu trvání povolení.

​​Používané zkratky a pojmy

​V této informaci se používají následující právní předpisy a jejich zkrácené pojmenování:

  1. zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o SPD“),
  2. zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“),
  3. zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“),
  4. zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o celní správě“),
  5. zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správních poplatcích“),
  6. povolením se rozumí povolení dle příslušného ustanovení zákona o SPD nebo dle ustanovení § 87 zákona o DPH.

​​PODÁNÍ ŽÁDOSTI

Příslušným celním úřadem pro podání žádostí je ten, který byl určen § 13 odst. 1 daňového řádu, pokud by zákon nestanovil jiný způsob určení příslušnosti. Výjimku tvoří povolení k prodeji za ceny bez daně (§ 36 až 36b zákona o SPD a § 87 zákona o DPH), kdy je příslušným celní úřad, který je příslušný k mezinárodnímu letišti.

Povolení se vždy vydává na návrh, nelze jej vydat z moci úřední, a řízení je zahájeno dnem doručení návrhu na vydání povolení věcně a místně příslušnému celnímu úřadu a musí být učiněno způsobem, který předpokládá § 71 daňového řádu. Návrh musí mít formulářovou podobu a lze jej podat pouze na tiskopise vydaném Ministerstvem financí, případně vyplněním prostřednictvím výpočetní techniky, kdy musí být zachován rozsah, obsah i uspořádání údajů dle zmíněného tiskopisu. Vzor tiskopisu je k dispozici na internetových stránkách CS, a to na adrese https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/. Tiskopis obsahuje jednak údaje, které se ve výsledném povolení neuvádějí a dále ty, které se v povolení uvádějí (ty se pak dělí na ty, které lze měnit pouze na žádost a na ty, které lze měnit rovněž z moci úřední). Návrh musí být podán na tiskopise v souladu s pokyny k jeho vyplnění.

Podání je zpoplatněno dle zákona o správních poplatcích, jak bylo uvedeno v obecné informaci, kdy připomínáme, že poplatku dle přílohy k zákonu o správních poplatcích, Položka 1 podléhá:

  • Přijetí žádosti nebo návrhu na vydání povolení podle zákona o SPD podléhá poplatku ve výši Kč 1.000,-.
  • Přijetí žádosti nebo návrhu o vydání povolení snížit zajištění spotřební daně nebo upustit od jeho poskytnutí podle zákona upravujícího spotřební daně nebo o snížení úhrady nebo zajištění podle zákona upravujícího spotřební daně podléhá poplatku ve výši Kč 1.000,-.
  • Přijetí žádosti nebo návrhu na vydání povolení k prodeji za ceny bez spotřební daně podle zákona o SPD podléhá poplatku ve výši Kč 2.000,-.
  • Přijetí žádosti nebo návrhu na vydání povolení na vydání povolení k prodeji za ceny bez daně z přidané hodnoty podle zákona o DPH podléhá poplatku ve výši Kč 2.000,-.

Pokud by bylo zjištěno, že podání má formální vady, pro které není způsobilé k projednání, je subjekt vyzván k nápravě v souladu s § 74 daňového řádu. Nebudou-li tyto označené vady odstraněny, stává se návrh na vydání povolení uplynutím lhůty stanovené ve výzvě neúčinným. Takový návrh na vydání povolení nemá účinky úkonu, kterým se zahajuje řízení, a proto správce daně ani nevydává rozhodnutí o zastavení řízení, neboť zde nedošlo k jeho zahájení. O neúčinnosti návrhu na vydání povolení pořídí správce daně úřední záznam a vyrozumí o neúčinnosti navrhovatele. Vyrozumění není třeba, pokud navrhovatel na výzvu nijak nereagoval a neučinil vůči správci daně žádný úkon. Pokud dojde k odstranění vad návrhu na vydání povolení, které správce daně označil ve výzvě ve stanovené lhůtě, hledí se na návrh na vydání povolení, jako by byl učiněn řádně a včas; tzn. za den podání návrhu na vydání povolení je považován původní den podání, byť vadného, návrhu na vydání povolení. Pokud dojde k odstranění vad návrhu na vydání povolení, které správce daně označil ve výzvě po uplynutí stanovené lhůty, návrh na vydání povolení se považuje za nově podaný, a to ke dni, kdy byl věcně a místně příslušnému správci daně doručen opravený návrh na vydání povolení. Dosud předložená potvrzení se považují za součást nového návrhu na vydání povolení.

Pokud by bylo zjištěno, že podání má vady z hlediska obsahu, vyzve opět k jejich odstranění, tentokrát dle § 43h odst. 1 zákona o SPD, aby potřebné vysvětlil, doložil nebo doplnil a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu. Platí zde důkazní břemeno navrhovatele ve smyslu § 92 odst. 3 daňového řádu. Po marném uplynutí lhůty pro doplnění bude řízení zastaveno rozhodnutím, proti kterému se lze odvolat, nemá však odkladný účinek. Pokud by se nepodařilo, i přes skutečnost, že na výzvu bylo reagováno, odstranit nedostatky popsané ve výzvě, bude návrh zamítnut meritorním rozhodnutím, proti kterému lze rovněž podat odvolání, ale také nemá odkladný účinek.

Existují povolení, u nichž lze podat návrh na vydání po uplynutí zákonem stanovené lhůty, viz dále v textu, v takovém případě celní úřad řízení rovněž zastaví rozhodnutím dle § 106 odst. 1 písm. e) daňového řádu.

​​ZVLÁŠTNÍ PODMÍNKY PRO VYDÁNÍ JEDNOTLIVÝCH TYPŮ POVOLENÍ

Vyjma podmínek, které jsou popsány v dokumentu „Prověřování některých podmínek pro vydání a trvání povolení nebo registrace v rámci Celní správy České republiky“, jsou zákonem stanoveny ještě další podmínky, které se vztahují k jednotlivým druhům povolení dle zákona o SPD, tyto jsou popsány dále v textu.

​​​​Povolení k provozování daňového skladu

Podmínkou pro vydání povolení k provozování daňového skladu (§ 19a až 20 zákona o SPD) rovněž poskytnutí zajištění daně způsobem a ve výši stanovené zákonem o SPD. Výpočet výše zajištění je uveden v samostatném dokumentu.

Pro vydání povolení pro komoditu:

  • minerální oleje musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 59 a 59a zákona o SPD,
  • líh musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 78 zákona o SPD,
  • pivo musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 89 zákona o SPD,
  • víno a meziprodukty musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 99 a 100b zákona o SPD.
     

Povolení pro ​​opakované přijímání vybraných výrobků

Podmínkou pro vydání povolení pro opakované přijímání vybraných výrobků (§ 22 až 22b zákona o SPD) rovněž poskytnutí zajištění daně způsobem a ve výši stanovené zákonem o SPD. Výpočet výše zajištění je uveden v samostatném dokumentu.

Pro vydání povolení pro opakované přijímání minerálních olejů musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 59 zákona o SPD.

 

Povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků

Podmínkou pro vydání povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků (§ 23a až 23d zákona o SPD) je poskytnutí zajištění daně. Výše zajištění daně odpovídá výši daně, kterou je oprávněný příjemce pro jednorázové přijetí vybraných výrobků povinen přiznat a zaplatit po uvedení těchto výrobků do volného daňového oběhu. Zajištění daně se poskytuje složením nebo převodem finančních prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízený správcem daně. Povolení lze vydat pouze v případě, že návrh je podán nejdříve po uplynutí 3 měsíců ode dne oznámení předchozího povolení.

Pro vydání tohoto typu povolení se neuplatní obecné podmínky pro vydání povolení.

Pro vydání povolení pro komoditu:

  • minerální oleje musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 59 zákona o SPD,
  • tabákové výrobky musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 109 zákona o SPD.

​​Povolení pro zasílání vybraných výrobků

Podmínkami pro vydání povolení pro zasílání vybraných výrobků (§ 33b až 33d zákona o SPD) jsou bezdlužnost a plná moc s úředně ověřeným podpisem pro účely zasílání vybraných výrobků na daňové území České republiky.

Neuplatní se tak obecné podmínky pro vydání povolení, vyjma prověření splnění podmínky bezdlužnosti. 


​​Povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu

Podmínkami pro vydání povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu (§ 60a až 60d zákona o SPD) právnické nebo fyzické osobě uvedené v § 60 odst. 2 zákona o SPD jsou bezdlužnost a skutečnost, že navrhovatel není v likvidaci nebo úpadku. Osobami podle předchozí věty jsou právnické nebo fyzické osoby, které nakupují nebo získávají zkapalněné ropné plyny uvedené v § 45 odst. 1 písm. f) nebo g) zákona o SPD pro vlastní spotřebu se spotřebou přesahující 20 tun za jeden kalendářní rok. Tyto osoby nemusí splňovat obecné podmínky pro vydání povolení.

V případě osob uvedených v § 60 odst. 1 zákona o SPD je nutno splnit obecné podmínky pro vydání povolení, viz „Prověřování některých podmínek pro vydání a trvání povolení nebo registrace v rámci Celní správy České republiky“.

​​Povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů

Podmínkou pro vydání povolení ke značkování vybraných minerálních olejů (§ 134g až 134h zákona o SPD) je skutečnost, že subjekt je držitelem povolení k provozování daňového skladu. Bude tak prověřena pouze tato jediná podmínka.

Pro vydání povolení musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 134c odst. 2 a § 134e zákona o SPD.

​Povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů

Podmínkou pro vydání povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů (§ 134r až 134t zákona o SPD) je bezdlužnost. Bude tak prověřena pouze tato jediná podmínka.

Pro vydání povolení musí navrhovatel splnit další podmínky stanovené § 134n odst. 2 a § 134p zákona o SPD.

​ROZHODNUTÍ O NÁVRHU NA VYDÁNÍ POVOLENÍ

Celní úřad vydá rozhodnutí ve lhůtě 60 dnů ode dne podání návrhu, případně odstranění vad na základě výzvy, jak bylo uvedeno výše v textu. Ve zvlášť složitých případech může lhůtu podle odstavce 1 prodloužit Generální ředitelství cel na základě odůvodněné žádosti správce daně. Dojde-li k prodloužení lhůty, celní úřad je povinen o tomto prodloužení informovat vhodným způsobem navrhovatele.

Pokud jsou splněny všechny zákonem stanovené podmínky, vydá celní úřad povolení, kdy držitel může vykonávat v něm uvedené činnosti od okamžiku nabytí právní moci povolení.

Povolení ve výroku rozhodnutí – povolení:

  1. vymezí obsah tohoto povolení tak, aby z něj bylo zřejmé, že se jeho držiteli umožňuje vykonávat činnost, která je předmětem povolení;
  2. definuje předmět daně, kterého se povolení týká;
  3. přidělí navrhovateli evidenční číslo, které bude navrhovatel povinen užívat při komunikaci se správcem daně; to platí pouze v případě, že nebylo evidenční číslo přiděleno navrhovateli již dříve;
  4. stanoví držiteli další podmínky potřebné pro správu daní, případně den, od něhož musí být tyto podmínky splňovány.

​Za účelem stanovení podmínek pro dané povolení se provádí místní šetření, jímž se ověřují relevantní poměry u navrhovatele. Místní šetření se provádí na místech výroby, skladování, manipulace, vydávání a přijímání vybraných výrobků, která jsou uvedena v návrhu. Při provádění místního šetření celní úřad:

  1. může pořizovat zvukové a obrazové záznamy (zvuková dokumentace výpovědi, fotodokumentace či video-dokumentace míst, místností, prostor a věcí - strojů, přístrojů, zařízení, nástrojů, atd.); před pořízením záznamu je správce daně povinen uvědomit zúčastněné osoby o tom, že takový záznam bude pořizován; skutečnost, že v rámci místního šetření byl pořízen zvukový nebo obrazový záznam, uvede správce daně v protokolu nebo v úředním záznamu z místního šetření, jehož je zvukový nebo obrazový záznam přílohou;
  2. dbá zejména na porovnání schématu navrhovaného daňového skladu se skutečností, kontrolu a odsouhlasení vymezení hranice daňového skladu a jeho oddělení od ostatních prostor; zjišťuje, zda je možné zde umístit celní závěry, zda se v prostoru navrhovaného daňového skladu již nenachází jiný daňový sklad, zda je dostatečný způsob zabezpečení vybraných výrobků proti neoprávněnému použití (uzamykatelnost skladovacích prostor, ostraha objektu, způsob přijímání a vydávání vybraných výrobků v návaznosti na jejich evidenci), způsob vedení evidence vybraných výrobků, způsob měření množství vybraných výrobků vyrobených, příp. uváděných do výroby (typ měřicího zařízení, jeho ověření dle zákona o metrologii), způsob skladování vybraných výrobků (druh skladovací nádrže a její kalibraci dle zákona o metrologii), zda budou prováděny zvláštní operace např. podle zákona č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o lihu“), a zákona č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (denaturace, zušlechťování lihu, povinné značení lihu), zda budou kontrolní pásky určené pro značení lihu a lihovin dostatečně zabezpečeny před neoprávněným zneužitím, kde budou skladovány kontrolní pásky určené pro značení lihu a lihovin, kde bude líh značen kontrolními páskami určenými ke značení lihu a lihovin, případně na zjištění dalších informací, které by měly vliv na řízení o vydání příslušného povolení.

    Povinnost, aby kromě evidence stanovené právními předpisy byly vedeny zvláštní záznamy potřebné pro správné zjištění a stanovení daně (§ 97 odst. 2 daňového řádu), ukládá celní úřad samostatným rozhodnutím. Součástí tohoto rozhodnutí musí být přesné stanovení zaznamenávaných údajů, jejich členění a uspořádání, popřípadě návaznost na doklady, z nichž je záznam veden (§ 97 odst. 3 daňového řádu).

​​​Zvláštní ustanovení o rozhodnutí pro jednotlivé typy povolení

​​Povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně

Vybrané výrobky osvobozené od daně (§ 13 až 13c zákona o SPD) lze přijímat pouze od dodavatele uvedeného v povolení. Je-li v návrhu na vydání povolení uvedeno více dodavatelů, bude vydáno povolení ke každému dodavateli samostatně.

V případě povolení k přijímání a užívání zvláštně denaturovaného lihu musí být v povolení uvedeny ke každému druhu lihu denaturační prostředky, jejich minimální množství a pořadové číslo denaturace dle Přílohy č. 2 vyhlášky č. 141/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebo informace, že se jedná o výjimku podle § 10 odst. 2 zákona o lihu. V případě výjimky podle § 10 odst. 2 zákona o lihu musí být uživateli zároveň stanovena podmínka, že takto zvláštně denaturovaný líh lze přijímat pouze v případě, že je tato výjimka platná. 

Povolení pr​​o jednorázové přijetí vybraných výrobků

Rozhodnutí o návrhu na vydání povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků (§ 23 až 23d zákona o SPD) bude vydáno nejpozději následující pracovní den po poskytnutí zajištění daně, neobsahuje-li tento návrh vady nebo nemá-li správce daně pochybnosti o jeho správnosti nebo úplnosti. V povolení bude uvedeno i množství vybraných výrobků, které mají být přijaty.

​Povolení k prodeji za ceny bez daně

V povolení k prodeji za ceny bez daně (§ 36 až 36b zákona o SPD, § 87 zákona o DPH) se stanoví rovněž část tranzitního prostoru mezinárodního letiště, kde lze prodávat vybrané výrobky za ceny bez daně.

​​Povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu

​Zkapalněné ropné plyny podle § 60a odst. 1 zákona o SPD lze nakupovat pouze od dodavatele uvedeného v povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu (§ 60a až 60d zákona o SPD). Je-li v návrhu na vydání povolení uvedeno více dodavatelů, vydává se povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů od každého dodavatele samostatně.

Oznamovací pov​innost držitele povolení

Držitel povolení je povinen oznámit změnu údajů, které má uvedeny v povolení a které se uvádějí v návrhu na vydání povolení, a to do 5 dnů ode dne vzniku této změny. Oznamovací povinnost držitele povolení se nevztahuje na údaje, které má správce daně k dispozici nebo které si správce daně může automatizovaným způsobem zjistit z jiné evidence či dostupných veřejných rejstříků, do nichž má automatizovaný přístup; okruh těchto údajů, které stanoví Generální ředitelství cel, je zveřejněn správcem daně na úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup[1].

Oznámení změn může držitel povolení učinit prostřednictvím formuláře pro oznamování změn. Vzor formuláře je k dispozici na internetových stránkách CS, a to na adrese https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/. Použití formuláře je právem, nikoli povinností.

Zvláštním případem oznamovací povinnosti je povinnost držitele povolení oznámit správci daně údaje potřebné pro posouzení ekonomické stability. Držitel povolení je povinen oznamovat údaje potřebné pro ověření ekonomické stability periodicky, a to vždy ve lhůtě pro podání daňového přiznání k dani z příjmů. Tato povinnost však neplatí pro držitele povolení v případě, pokud neuplynul 1 měsíc od sdělení těchto údajů při podání návrhu na vydání povolení.

Celní úřad může vyžadovat v průběhu platnosti povolení prokázání plnění podmínek, pokud není výzvě k prokázání vyhověno, může být držitel nucen k jejímu splnění uložením pokuty za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy dle § 247a odst. 1 písm. a) daňového řádu, případně též zahájit řízení o zrušení povolení z moci úřední (pokud by bylo možno konstatovat, že není jisté, že jsou plněny podmínky pro existenci povolení).

​​ZMĚNA, ZRUŠENÍ A ZÁNIK POVOLENÍ

​​Změna povolení

Povolení se nahradí novým pokud

  1. držitel povolení podá žádost, ve které navrhne změnu údajů, k jejichž změně může dojít až na základě změny povolení;
  2. dojde ke změně dalších údajů, které jsou uvedeny v povolení, nebo
  3. jím v odůvodněných případech změní nebo doplní podmínky potřebné pro správu daní stanovené v dosavadním povolení.

    V případě, kdy dojde k nahrazení dosavadního povolení novým, lze činnost, k níž je povolení vydáno, provozovat na základě nového povolení ode dne jeho oznámení.

    Aby bylo možno nahradit stávající povolení novým, musí být i nadále splněny podmínky pro vydání povolení stanovené zákonem.

​​Zruš​​ení povolení

​​​Zrušení povolení na žádost

Správce daně zruší povolení na žádost držitele povolení. Bude-li chtít subjekt, který byl držitelem povolení, znovu vykonávat svou činnost, může kdykoli podat návrh na vydání povolení. Zákon o SPD v tomto případě nestanovuje žádnou lhůtu, po kterou by tento subjekt musel vyčkat, než by mohl znovu podat návrh na vydání povolení.  Pokud subjekt znovu podá návrh na vydání povolení, musí splnit všechny podmínky pro vydání povolení.

​​​Zrušení povolení z moci úřední

Pokud správce daně zjistí, že nejsou splněny podmínky pro vydání povolení nebo podmínky potřebné pro správu daní stanovené v povolení, vyzve dle § 43m odst. 1 zákona o SPD držitele povolení k jejich splnění a stanoví mu k tomu přiměřenou lhůtu. Povolení je zrušeno, pokud

  • držitel povolení na výzvu nezajistí ve stanovené lhůtě splnění dotčených podmínek, nebo
  • nejsou splněny podmínky pro vydání povolení nebo podmínky potřebné pro správu daní stanovené v povolení, k jejichž splnění správce daně držitele povolení nevyzývá, tedy podmínky, u nichž z jejich povahy nelze provést nápravu držitelem povolení.

     
    Za účelem dosažení splnění podmínek může být vydáno vedle výzvy ke splnění podmínek rozhodnutí, kterým je držiteli povolení
  • zcela nebo zčásti omezena možnost nakládání s vybranými výrobky na vstupu (přijímání, vyrábění nebo nakupování),
  • uložena povinnost dodatečného zajištění daně ve výši odpovídající závažnosti daného případu (pokud bude pro toto dodatečné zajištění zvolen druh zajištění podle zákona o SPD, nebudou se na něj vztahovat ustanovení o maximální výši zajištění podle zákona o SPD – § 58 odst. 1, § 77 odst. 1 nebo § 90 zákona o SPD), nebo
  • stanoví další podmínky potřebné pro správu daní.

Pokud držitel povolení ve lhůtě stanovené výzvou podmínky splní, správce daně řízení o zrušení povolení zastaví dle § 106 odst. 1 písm. f) daňového řádu, tj. z důvodu, že se řízení stalo bezpředmětným.

Nezajistí-li držitel povolení na výzvu ve stanovené lhůtě splnění určených podmínek, je zrušeno povolení meritorním rozhodnutím podle § 43m odst. 2 písm. a) zákona o SPD. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání, které však nemá odkladný účinek.

Zrušeno bez výzvy je povolení, nesplňuje-li držitel povolení podmínky pro vydání povolení nebo podmínky potřebné pro správu daní stanovené v povolení, u kterých správce daně držitele povolení k jejich dodatečnému splnění nevyzývá, jelikož povaha těchto podmínek neumožňuje jejich zhojení nebo hrozí nebezpečí z prodlení. Správce daně v takovém případě zruší povolení meritorním rozhodnutím podle § 43m odst. 2 písm. b) zákona o SPD. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání, které však nemá odkladný účinek.

​​Odklad zrušení povolení

V některých případech lze v rozhodnutí o zrušení povolení stanovit, že se toto povolení zrušuje k určitému dni, který nastane v budoucnu, tzn., že se stanoví odklad zrušení povolení a to jak v případě zrušení povolení z moci úřední, tak na základě návrhu.

Současně s odkladem zrušení povolení může celní úřad v rozhodnutí o zrušení povolení držiteli povolení

  • zcela nebo zčásti omezit možnost přijímat, vyrábět nebo nakupovat vybrané výrobky;
  • stanovit další podmínky potřebné pro správu daní, např. o stanovení podmínek evidenčního charakteru nebo podmínek dalšího zabezpečení vybraných výrobků proti neoprávněnému nakládání; tato omezení a podmínky musí držitel povolení splňovat do doby, než je povolení zrušeno.

​ 

Zvláštní usta​​​novení o zrušení povolení pro jednotlivé druhy povolení

 

Povolení k přijímání a ​​užívání vybraných výrobků osvobozených od daně

Povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně (§ 13 až 13c zákona o SPD) správce daně zruší vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud

  1. byl vybraný výrobek osvobozený od daně použit na jiný účel, než který byl v tomto povolení uveden, a uživatel ve stanovené lhůtě nezaplatil daň, nebo
  2. uživatel po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bez vážných nebo objektivních důvodů neuskuteční nákup vybraných výrobků osvobozených od daně podle tohoto povolení.

 

​​Povolení k provozování daňového skladu

Povolení k provozování daňového skladu (§ 19a až 20 zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud provozovatel daňového skladu po dobu 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bez vážných nebo objektivních důvodů neprovozuje daňový sklad.

Pokud bylo povolení k provozování daňového skladu zrušeno z moci úřední, s výjimkou zrušení z důvodu nečinnosti dle předchozího odstavce:

  • budou zrušena i všechna ostatní povolení k provozování daňového skladu, která byla tomuto provozovateli daňového skladu vydána a
  • osoba, jíž bylo toto povolení zrušeno, může podat návrh na vydání povolení k provozování daňového skladu nejdříve po uplynutí 2 let od zrušení tohoto povolení.

​​Povolení pro opakované přijímání vybraných výrobků

Povolení pro opakované přijímání vybraných výrobků (§ 22 až 22b zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud oprávněný příjemce po dobu 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bez vážných nebo objektivních důvodů nepřijímá vybrané výrobky.

Pokud bylo povolení pro opakované přijímání vybraných výrobků zrušeno z moci úřední, může osoba, jíž bylo toto povolení zrušeno, podat návrh na vydání povolení pro opakované přijímání vybraných výrobků nejdříve po uplynutí 2 let od zrušení tohoto povolení, s výjimkou zrušení podle předchozího odstavce (nečinnost subjektu).

Povolení pro zas​ílání vybraných výrobků

Povolení pro zasílání vybraných výrobků (§ 33 až 33l zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud zástupce pro zasílání vybraných výrobků po dobu 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bez vážných nebo objektivních důvodů nevykonává činnost, která je předmětem povolení.

​​​Povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu

​Povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu (§ 60a až 60d zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud

  • držitel tohoto povolení opakovaně porušil povinnosti stanovené v § 60 odst. 3 až 9 a odst. 11 zákona o SPD, nebo
  • po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bez vážných nebo objektivních důvodů neuskuteční nákup zkapalněných ropných plynů podle tohoto povolení.

Pokud bylo povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu zrušeno z moci úřední, může osoba, jíž bylo toto povolení zrušeno, podat návrh na vydání povolení k nákupu zkapalněných ropných plynů uvedených do volného daňového oběhu nejdříve po uplynutí 2 let od zrušení tohoto povolení; to se nevztahuje na zrušení z důvodu nečinnosti subjektu.

​​Povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů

Povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů (§ 134g až 134h zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud držitel povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů porušil povinnosti nebo zákazy stanovené v § 134e a 134f zákona o SPD.

​​​​​Povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů

Povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů (§ 134r až 134t zákona o SPD) bude zrušeno vedle obecných důvodů rovněž tehdy, pokud držitel tohoto povolení porušil povinnosti nebo zákazy stanovené v § 134p a 134q zákona o SPD.

​​Zánik povolení

Je-li držitelem povolení právnická osoba, zanikne povolení zánikem právnické osoby.

Je-li držitelem povolení fyzická osoba, zanikne povolení skončením řízení o pozůstalosti.

K zániku povolení dochází ze zákona, nevydává se rozhodnutí. Správce daně právního nástupce bývalého držitele povolení o zániku povolení pouze informuje přípisem.

​​​Zvláštní ustanovení o zániku povolení pro jednotlivé druhy povolení

​​​Povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně

Povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně (§ 13 až 13c zákona o SPD) zaniká vedle obecných důvodů rovněž dnem, kdy nabude právní moci povolení k provozování daňového skladu pro prostorově ohraničené místo, ve kterém jsou umístěny vybrané výrobky osvobozené od daně na základě povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně.

​​Povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků

Povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků (§ 23 až 23d zákona o SPD) zaniká

  1. okamžikem jednorázového přijetí vybraných výrobků, nebo
  2. uplynutím 3 měsíců ode dne nabytí právní moci povolení pro jednorázové přijetí vybraných výrobků.

​​​Povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů

Povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů (§ 134g až 134h zákona o SPD) zaniká vedle obecných důvodů rovněž dnem zrušení nebo zániku povolení k provozování daňového skladu, ve kterém jsou minerální oleje uvedené v § 134b odst. 1 zákona o SPD značkovány a barveny podle tohoto povolení ke značkování a barvení vybraných minerálních olejů.

Povolení ke značkování některých dalších m​inerálních olejů

​Povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů (§ 134r až 134t zákona o SPD) zaniká vedle obecných důvodů rovněž dnem zrušení nebo zániku povolení k provozování daňového skladu, ve kterém jsou minerální oleje uvedené v § 134m odst. 1 zákona o SPD značkovány podle tohoto povolení ke značkování některých dalších minerálních olejů.

​​​Povinnosti související se zrušením nebo zánikem povolení

Dojde-li k zániku povolení nebo zrušení povolení, aniž bylo nahrazeno novým povolením, je založena povinnost provést inventuru zásob vybraných výrobků. Tuto povinnost má bývalý držitel povolení nebo jeho právní nástupce, kterým se rozumí nejen např. osoba pokračující v živnosti fyzické osoby, ale i jakýkoliv právní nástupce fyzické či právnické osoby. Okruh povinných osob se tedy rozšiřuje i na ty osoby, které se nacházejí v postavení právního nástupce a nechtějí pokračovat v nakládání s vybranými výrobky.

Inventura zásob vybraných výrobků se provádí u vybraných výrobků, které byly v okamžiku zrušení či zániku povolení uvedeny do volného daňového oběhu, nebo u nichž dnem zániku nebo zrušení povolení vznikla povinnost přiznat a zaplatit daň. Inventura zásob vybraných výrobků musí být provedena za přítomnosti úřední osoby správce daně, a to do 5 dnů ode dne zániku povolení nebo zrušení povolení bez náhrady. Tuto lhůtu může správce daně prodloužit až na 10 dnů, a to z důvodů hodných zvláštního zřetele (např. objektivní, nepředvídatelné a neovlivnitelné skutečnosti, živelné události). Při inventuře je nutná součinnost obou stran. Není-li však ze strany povinné osoby poskytnuta součinnost dobrovolně, správce daně si ji nemůže zjednat donucovacími prostředky. Jediným prostředkem je pořádková pokuta dle § 247 daňového řádu. Správce daně v tomto případě zjistí množství skladovaných vybraných výrobků podle vlastních možností v rámci místního šetření.

V případě zániku povolení v důsledku zániku právnické osoby bez právního nástupce provede inventuru zásob vybraných výrobků správce daně. Při provádění inventury jsou dotčené osoby povinny poskytnout správci daně všechny přiměřené prostředky a potřebnou součinnost k účinnému provedení inventury. Těmito dotčenými osobami se rozumí např. zaměstnanci hlídající objekt, v němž se provozoval daňový sklad.

Nejpozději následující pracovní den po uplynutí lhůty k provedení inventury zásob vybraných výrobků musí osoba povinná provést tuto inventuru podat daňové přiznání a zaplatit daň. Ve zcela standardním případě to bude následující pracovní den po uplynutí 5 dnů od zániku povolení nebo jeho zrušení bez náhrady. V případě prodloužení této lhůty po jejím uplynutí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Odkaz na úřední desky útvarů celní správy: https://www.celnisprava.cz/cz/aplikace/Stranky/uredni-deska.aspx

Stránka byla publikována dne: 02.08.2022 10:55
Skočit na začátek stránky