CZ EN Translate
Menu
Celní správa České republiky
Generální ředitelství cel
Oddělení Vztahů k veřejnosti
Budějovická 7
Praha 4

V Praze 02.03.2006


TISKOVÁ ZPRÁVA CELNÍ SPRÁVY
ČESKÉ REPUBLIKY

Generální ředitelství cel

Celníci vybrali na spotřebních daních v roce 2005 o 28,6 % více než v roce 2004

     Spotřební daně (SPD) se po vstupu ČR do EU a s ním souvisejícími změnami v oblasti výběru a odvodu cla, a zároveň změnami při výběru daně z přidané hodnoty (DPH) u dovozu zboží ze třetích zemí (plátci a neplátci), dostaly u Celní správy ČR na první místo v pomyslném žebříčku jejich výběru. V této tiskové zprávě přinášíme výsledky výběru cel a daní, doplněné o vysvětlující komentáře.

SPD

Skutečný výnos spotřební daně za rok 2004 85,8 miliard Kč
Skutečný výnos spotřební daně  za rok 2005 110,4 miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    + 24,6 miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1)   + 28,6  %

 

Analýza k jednotlivým komoditám zatíženým SPD

1. SPD z minerálních olejů

Skutečný výnos SPD z min. olejů  2004 56,9  miliard Kč
Skutečný výnos SPD z min. olejů  2005 75,4  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004  + 18,6  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1)   + 32,6  %

Výběr spotřební daně z minerálních olejů nejvýrazněji ovlivnil celkové příjmy státního rozpočtu v položce spotřebních daní. Pozitivní význam tohoto výsledku tkví zejména v tom, že výběr této daně v průběhu roku byl rovnoměrný a nebyl způsoben zvýšením spotřeby minerálních olejů.
Pozitivní dopad měla novela zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o SPD“), účinná od 1.7.2005, která zavedla zdanění „ostatních benzinů“ z důvodu jejich častého zneužívání k jiným než určeným účelům. Současně byl zaveden nový typ nároku na vrácení SPD z „ostatních benzinů“, pokud byly použity ke stanovenému účelu.

2. SPD z lihu a lihovin

Skutečný výnos SPD  za rok 2004  3,8 miliard Kč
Skutečný výnos SPD  za rok 2005 5,8 miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    +  2,0 miliardy Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) + 53,9  %

Zvýšený počet kontrol ze strany celních orgánů a také sledování evidence i v tzv. pěstitelských pálenicích mělo zásadní vliv na zvýšení SPD z lihu a lihovin. Ačkoliv nebyla v roce 2005 zvýšena daňová sazba, došlo k absolutnímu nárůstu výběru daně v porovnání za předchozí roky, a to poprvé od roku 2001. Výši příjmů negativně  neovlivnil ani současný trend konzumace lihovin s nižším obsahem alkoholu, ani prodloužení splatnosti daně ze 40 na 55 dní.

3. SPD z piva

Skutečný výnos SPD za rok 2004 3,1  miliard Kč
Skutečný výnos SPD za rok 2005 3,5  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    0,4  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) 13,6   %

Ačkoliv bylo u SPD z piva zaznamenáno vyšší inkaso než v roce 2004, skutečný výnos nedosáhl  výše předpokládané státním rozpočtem pro rok 2005. V tomto roce došlo k nárůstu produkce piva, ale současně byl zaznamenán několikanásobný nárůst exportu do třetích zemí a zemí EU oproti srovnatelnému období roku 2004. Mírný pokles předpokládaného příjmu do státního rozpočtu u daně z piva byl také zapříčiněn zvýšením výroby  piva s nižší stupňovitostí, kdy na úkor 12° piva se začalo vyrábět více 11° piva.

4. SPD z vína a meziproduktů

Skutečný výnos SPD za rok 2004 0,2 miliard Kč
Skutečný výnos SPD za rok 2005 0,3 miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    +  0,1 miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) + 80 %

Výrazný nárůst SPD z vína a meziproduktů je ovlivněn skutečností, že rok 2005 se vyznačoval zvýšeným zájmem spotřebitelů o šumivá vína a meziprodukty.

5. SPD z tabákových výrobků

Skutečný výnos SPD za rok 2004 22,0  miliard Kč
Skutečný výnos SPD za rok 2005 25,4  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    +   3,4  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) + 15,6  %

Novelou zákona o spotřebních daních došlo od července 2005 ke zvýšení sazeb daně u cigaret. Proto došlo v první polovině roku 2005 k masivnímu předzásobení výrobců cigaret tabákovými nálepkami, což ve svém důsledku znamenalo výrazný pokles výběru této daně v období září – prosinec 2005 (zdaňovací období červenec – říjen 2005). I přes nerovnoměrný odběr tabákových nálepek je výnos daně za rok 2005 vyšší o 1,3 mld. Kč oproti odhadu. 
Změna sazeb spotřební daně z tabákových výrobků neovlivnila výraznou měrou návyky obyvatelstva, i když na trhu není žádný substituční výrobek, který by tabákové výrobky nahradil, a kontrolní činnost celních orgánů minimalizuje obchodování s nelegálními tabákovými výrobky.

 

DPH

Skutečný výnos DPH za rok 2004 142,2  miliard Kč
Skutečný výnos DPH za rok 2005 3,5  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004    - 138,7  miliard Kč

Novela zákona o DPH, účinná od 1.1.2005, výrazně snížila podíl celních orgánů na vyměřování DPH při dovozu zboží, a to ve prospěch územních finančních orgánů. Celní orgány po novele vyměřují DPH pouze u neplátců.

CLO

Po vstupu do EU platí pro ČR v oblasti cel stejná pravidla jako pro ostatní členské země, to znamená, že 75%  procent vybraného cla odvádí ČR do rozpočtu EU, zbývajících 25 % se stává příjmem našeho státního rozpočtu (SR).

Skutečný příjem ze cla do SR za rok 2004 4,9  miliard Kč
Skutečný příjem ze cla  do SR za rok 2005 1,2  miliard Kč
Odhad celkového výnosu do SR 2005 0,7  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 -   3,7  miliard Kč
Rozdíl oproti odhadu SR 2005 +  0,5   miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1)  - 74,5  %
Rozdíl oproti odhadu SR 2005 v (%1) + 77,1  %

 

Skutečný odvod ze cla do EU  2004 1,9  miliard Kč
Skutečný odvod ze cla do EU  2005 4,1  miliard Kč
Odhad celkového odvodu do EU za rok 2005 2,1  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 +  2,2  miliard Kč
Rozdíl oproti odhadu odvodu do EU 2005 +  2,0  miliard Kč
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) + 115,5  %
Rozdíl oproti odhadu odvodu do EU 2005 v (%1) +   95,2  %

I když Česká republika nemá v podstatě vnější hranici EU, odvod cla do státního rozpočtu převýšil původní odhad o 77,1% a u odvodu do rozpočtu EU došlo také k nárůstu oproti původnímu předpokladu, a to o 95,2%. S ohledem na skutečnost, že Česká republika přistoupila 1.5.2004 k EU, nelze „objektivně“ srovnávat celní příjmy za rok 2004 s rokem 2005. Nárůst vybraného cla je důsledkem zvýšeného dovozu ze třetích zemí, zejména z Číny, a důsledné aplikace celních předpisů EU.

 


Bc. Jiří Barták
vedoucí oddělení Vztahů k veřejnosti
a tiskový mluvčí Generálního ředitelství cel  tel. +420261331921
mobil +420602332791
e-mail j.bartak@cs.mfcr.cz
fax 261332100
Skočit na začátek stránky