Žadatel pod bodem 1 žádosti požadoval infromace, zda existuje povinnost mezinárodního dopravce při přepravě zásilek z České republiky na Ukrajinu „clít“ uvedené zásilky. Dále požaduje sdělit, zda existuje nějaká multilaterální dohoda mezi Českou republikou a Ukrajinou, popřípadě dalšími státy, která by zakládala obdobu celní unie vnitřního trhu Evropské unie, ovšem právě pro státy, které členy EU nejsou.
Povinný subjekt k dotazu 1 uvedl:
pojem „clít“ povinný subjekt vykládá jako povinnost oprávněné osoby předložit zásilku k propuštění do některého z celních režimů. V kontextu dotazu přichází do úvahy režim vývoz z Evropské unie. Povinný subjekt k tématu dále sděluje, že v souladu s článkem 267 odst.1, 2 ,3 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013, kterým se stanoví celní kodex Unie (dále jen „celní kodex“), že zboží, které má opustit celní území Unie, je nutné předložit na celním úřadu výstupu a podléhá celnímu dohledu. Může také podléhat celním kontrolám. Podle okolností podléhá také použití zákazů a omezení včetně kontrol zaměřených na prekurzory omamných látek, na zboží porušující některá práva duševního vlastnictví atd. Z tohoto tedy vyplývá, že povinnost předložit zboží k celním procedurám vychází z platné unijní legislativy. Zda bude provedena kontrola, záleží na správním rozhodnutí celních orgánů.
Žadatel vznesl další dotaz:
pokud je zde povinnost clít, a tedy kontrolovat všechny zásilky přecházející hranice na Ukrajinu, není možné předejít otevření všech zásilek, a tím také obrovskému zdržení, podepsaným čestným prohlášením zasílatelů, popř. pouhou namátkovou kontrolou, která by neznamenala pro dopravce (a samozřejmě adresáta zásilky) značné zdržení dodání?“
Povinný subjekt odpověděl:
K dotazu č. 2 povinný subjekt sděluje, že neexistuje žádná dohoda mezi Českou republikou a Ukrajinou, která by stanovila pravidla podobná těm na vnitřním trhu Evropské unie. Česká republika je součásti Evropské unie, přeshraniční pohyb zboží do/ze států mimo Evropské unie upravuje unijní legislativa. Platné předpisy však nestanovují množství zásilek, které mají být zkontrolovány. Kontrola zásilek se koná na základě předchozí analýzy rizik zboží, které směřuje k celnímu úřadu výstupu z Evropské unie. Čestné prohlášení není důkaz, díky němuž by celní orgány upustily od kontroly zboží.
Povinný subjekt upozornil žadatele, že poskytnuté informace se vztahují k celním procedurám, jež vychází z unijního práva. Co však stanovuje ukrajinská legislativa není schopen poskytnout. Jelikož Ukrajina je žadatelem o vstup do Evropské unie, lze s vysokou pravděpodobností usuzovat, že základní princip celního odbavení na celních úřadech v tomto státu nebude diametrálně odlišný od postupů stanovených předpisy Společenství.