Spotřební daně (SPD) se po vstupu ČR do EU a s ním souvisejícími změnami v oblasti výběru a odvodu cla, a zároveň změnami při výběru daně z přidané hodnoty (DPH) u dovozu zboží ze třetích zemí (plátci a neplátci), dostaly u Celní správy ČR na první místo v pomyslném žebříčku jejich výběru. V této tiskové zprávě přinášíme výsledky výběru cel a daní, doplněné o vysvětlující komentáře.
SPD
Skutečný výnos spotřební daně za rok 2004 | 85,8 miliard Kč |
Skutečný výnos spotřební daně za rok 2005 | 110,4 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 24,6 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 28,6 % |
Analýza k jednotlivým komoditám zatíženým SPD
1. SPD z minerálních olejů
Skutečný výnos SPD z min. olejů 2004 | 56,9 miliard Kč |
Skutečný výnos SPD z min. olejů 2005 | 75,4 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 18,6 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 32,6 % |
Výběr spotřební daně z minerálních olejů nejvýrazněji ovlivnil celkové příjmy státního rozpočtu v položce spotřebních daní. Pozitivní význam tohoto výsledku tkví zejména v tom, že výběr této daně v průběhu roku byl rovnoměrný a nebyl způsoben zvýšením spotřeby minerálních olejů.
Pozitivní dopad měla novela zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o SPD“), účinná od 1.7.2005, která zavedla zdanění „ostatních benzinů“ z důvodu jejich častého zneužívání k jiným než určeným účelům. Současně byl zaveden nový typ nároku na vrácení SPD z „ostatních benzinů“, pokud byly použity ke stanovenému účelu.
2. SPD z lihu a lihovin
Skutečný výnos SPD za rok 2004 | 3,8 miliard Kč |
Skutečný výnos SPD za rok 2005 | 5,8 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 2,0 miliardy Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 53,9 % |
Zvýšený počet kontrol ze strany celních orgánů a také sledování evidence i v tzv. pěstitelských pálenicích mělo zásadní vliv na zvýšení SPD z lihu a lihovin. Ačkoliv nebyla v roce 2005 zvýšena daňová sazba, došlo k absolutnímu nárůstu výběru daně v porovnání za předchozí roky, a to poprvé od roku 2001. Výši příjmů negativně neovlivnil ani současný trend konzumace lihovin s nižším obsahem alkoholu, ani prodloužení splatnosti daně ze 40 na 55 dní.
3. SPD z piva
Skutečný výnos SPD za rok 2004 | 3,1 miliard Kč |
Skutečný výnos SPD za rok 2005 | 3,5 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | 0,4 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | 13,6 % |
Ačkoliv bylo u SPD z piva zaznamenáno vyšší inkaso než v roce 2004, skutečný výnos nedosáhl výše předpokládané státním rozpočtem pro rok 2005. V tomto roce došlo k nárůstu produkce piva, ale současně byl zaznamenán několikanásobný nárůst exportu do třetích zemí a zemí EU oproti srovnatelnému období roku 2004. Mírný pokles předpokládaného příjmu do státního rozpočtu u daně z piva byl také zapříčiněn zvýšením výroby piva s nižší stupňovitostí, kdy na úkor 12° piva se začalo vyrábět více 11° piva.
4. SPD z vína a meziproduktů
Skutečný výnos SPD za rok 2004 | 0,2 miliard Kč |
Skutečný výnos SPD za rok 2005 | 0,3 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 0,1 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 80 % |
Výrazný nárůst SPD z vína a meziproduktů je ovlivněn skutečností, že rok 2005 se vyznačoval zvýšeným zájmem spotřebitelů o šumivá vína a meziprodukty.
5. SPD z tabákových výrobků
Skutečný výnos SPD za rok 2004 | 22,0 miliard Kč |
Skutečný výnos SPD za rok 2005 | 25,4 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 3,4 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 15,6 % |
Novelou zákona o spotřebních daních došlo od července 2005 ke zvýšení sazeb daně u cigaret. Proto došlo v první polovině roku 2005 k masivnímu předzásobení výrobců cigaret tabákovými nálepkami, což ve svém důsledku znamenalo výrazný pokles výběru této daně v období září – prosinec 2005 (zdaňovací období červenec – říjen 2005). I přes nerovnoměrný odběr tabákových nálepek je výnos daně za rok 2005 vyšší o 1,3 mld. Kč oproti odhadu.
Změna sazeb spotřební daně z tabákových výrobků neovlivnila výraznou měrou návyky obyvatelstva, i když na trhu není žádný substituční výrobek, který by tabákové výrobky nahradil, a kontrolní činnost celních orgánů minimalizuje obchodování s nelegálními tabákovými výrobky.
DPH
Skutečný výnos DPH za rok 2004 | 142,2 miliard Kč |
Skutečný výnos DPH za rok 2005 | 3,5 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | - 138,7 miliard Kč |
Novela zákona o DPH, účinná od 1.1.2005, výrazně snížila podíl celních orgánů na vyměřování DPH při dovozu zboží, a to ve prospěch územních finančních orgánů. Celní orgány po novele vyměřují DPH pouze u neplátců.
CLO
Po vstupu do EU platí pro ČR v oblasti cel stejná pravidla jako pro ostatní členské země, to znamená, že 75% procent vybraného cla odvádí ČR do rozpočtu EU, zbývajících 25 % se stává příjmem našeho státního rozpočtu (SR).
Skutečný příjem ze cla do SR za rok 2004 | 4,9 miliard Kč |
Skutečný příjem ze cla do SR za rok 2005 | 1,2 miliard Kč |
Odhad celkového výnosu do SR 2005 | 0,7 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | - 3,7 miliard Kč |
Rozdíl oproti odhadu SR 2005 | + 0,5 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | - 74,5 % |
Rozdíl oproti odhadu SR 2005 v (%1) | + 77,1 % |
Skutečný odvod ze cla do EU 2004 | 1,9 miliard Kč |
Skutečný odvod ze cla do EU 2005 | 4,1 miliard Kč |
Odhad celkového odvodu do EU za rok 2005 | 2,1 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 | + 2,2 miliard Kč |
Rozdíl oproti odhadu odvodu do EU 2005 | + 2,0 miliard Kč |
Rozdíl oproti roku 2004 v (%1) | + 115,5 % |
Rozdíl oproti odhadu odvodu do EU 2005 v (%1) | + 95,2 % |
I když Česká republika nemá v podstatě vnější hranici EU, odvod cla do státního rozpočtu převýšil původní odhad o 77,1% a u odvodu do rozpočtu EU došlo také k nárůstu oproti původnímu předpokladu, a to o 95,2%. S ohledem na skutečnost, že Česká republika přistoupila 1.5.2004 k EU, nelze „objektivně“ srovnávat celní příjmy za rok 2004 s rokem 2005. Nárůst vybraného cla je důsledkem zvýšeného dovozu ze třetích zemí, zejména z Číny, a důsledné aplikace celních předpisů EU.