Vývoz - deklarované vývozy

Deklarované vývozy

Obrázek 4.10. Deklarované vývozy

Deklarované vývozy

Tlačítkem "Deklarace vývozu" se dostanete k výše vyobrazenému seznamu „odeslaných“ (podaných) vývozů (E-VCP). E-VCP jsou v seznamu seřazena podle data podání. V jednotlivých sloupcích jsou vybrány důležité položky pro snadnou identifikaci konkrétního vývozu.

Kliknutím na záhlaví sloupců můžete záznamy v seznamu seřadit podle potřeby. Pro nalezení konkrétního záznamu nebo skupiny záznamů můžete použít filtr nad seznamem. Vyplníte pole, podle kterých chcete seznam filtrovat a stisknete tlačítko "Filtr".

Pro zobrazené záznamy můžete provést některou z hromadných akcí.

V posledním sloupci jsou symboly pro akce, které může uživatel aplikace NWK s deklarací provádět. Akce jsou dostupné podle aktuálního stavu deklarace. Význam jednotlivých akcí a jejich dostupnost je shrnuta v následujícím seznamu:

Evidence

Zobrazí seznam kompletní ECR komunikace / XML zpráv k vybrané deklaraci. Položka je dostupná vždy. Další informace v kapitole „Evidence ECR komunikace“.

Uložit jako šablonu

Nabídne příslušný doklad k uložení do seznamu vzorových šablon. Další informace v kapitole „Práce se šablonami“.

Upravit

Přes symbol upravit se dostanete do pořizovacího formuláře vývozu. Symbol je dostupný pouze ve stavu "Pořizováno".

Zobrazit

Tento symbol zobrazí informativní stránku, kde můžete vidět kompletní data E-VCP, ale pouze pro čtení. Navíc jsou data zobrazena pomocí obecné šablony, proto jsou vidět ve skupinách, podle definice E-VCP / XML zprávy D_N_PODV a ne jako při pořizování dokladu. Má to však výhodu, že zde vidíte veškeré údaje tedy i ty, které byly zaslány z CÚ vývozu.

Storno

Symbol je dostupný pro přijatý, propuštěný nebo vývoz v pátrání. V jiných stavech není k dispozici. Pokud chcete stornovat vývoz, stačí použít tento symbol, vyplnit důvod storna a odeslat na CÚ vývozu.

Tisk

Symbol je dostupný pouze pro propuštěný vývoz. V jiných stavech není k dispozici. Kliknutím na akci se v novém okně zobrazí vyplněný formulář vývozního prohlášení ve formátu PDF i s čárovým kódem MRN. Formulář můžete vytisknout.

Dořešení pátrání po zásilce

Symbol je dostupný pouze v případě, že zásilka je ve stavu "V pátrání". Odesílatel v takovém případě pomocí této funkce musí odeslat na CÚ doplňující informace o ukončení zásilky. Nebo může požádat o storno zásilky.

Odstranit

Pomocí tohoto symbolu trvale odstraníte E-VCP z vašeho profilu. Je to možné pouze ve stavu "Pořizováno", "Ukončeno" a "Nepropuštěno". Před tím než odstraníte ukončené E-VCP byste si měli uschovat kompletní ECR komunikaci, která je vám vždy po ukončení zásilky doručena emailem nebo si ji můžete stáhnout v evidenci zpráv.

Chyby

Symbol informuje o tom, že vám z CÚ vývozu přišla chybová zpráva na váš předchozí požadavek týkající se příslušného E-VCP.

Informování uživatele o chybách

Informování uživatele aplikace NWK o chybách, které udělal v odesílaném nebo přijímaném E-VCP, není zcela jednoduchou záležitostí. Ne vždy je to intuitivní, a proto je této problematice věnován krátký odstavec.

Pokud udělá uživatel aplikace NWK nějakou zásadní chybu při vyplňování E-VCP, aplikace NWK ho na ní upozorní již v pořizovacím formuláři. Tím by se měla odfiltrovat většina drobných chyb a překlepů. Jiná situace nastane, když uživatel aplikace NWK uvede při vyplňování E-VCP špatné číslo zajištění celního dluhu nebo špatné komunikační parametry v profilu uživatele, apod. V podstatě může nastat několik případů:

  • Vezměme si například chybu v čísle použitého zajištění celního dluhu. Takovou chybu neodhalí aplikace NWK, ale až aplikace ECS provozovaná na CÚ vývozu. O chybě se uživatel aplikace NWK dozví zobrazením vykřičníku u odeslaného E-VCP. Kliknutím na něj se zobrazí seznam zjištěných chyb. Chyby je nutno opravit a opětovně podat E-VCP (znovu odeslat).

  • Další chyba se týká případů, kdy E-VCP (nebo jiný dotaz/jiná zpráva) vůbec není doručen na příslušný CÚ. Může se to stát z několika důvodů, uživatel do aplikace NWK uvede špatné číslo komunikačních parametrů nebo uvede špatné označení příslušného CÚ (jeho číselné označení) nebo špatně vyplní svoje EORI (EORI hlavního povinného nebo EORI příjemce). O chybě se uživatel aplikace NWK dozví zobrazením vykřičníku u odeslaného E-VCP nebo u tohoto dotazu/zprávy. Kliknutím na něj se však nezobrazí žádný seznam chyb. Důvod chyby se uživatel aplikace NWK dozví pouze otevřením chybové zprávy v evidenci zpráv k E-VCP nebo k tomuto dotazu/zprávě.

  • Další chyba se týká případů, kdy uživatel aplikace NWK udělá chybu v odesílané zprávě, ale zpráva již není ve stavu pořizováno, ale v některém z dalších stavů. O chybě se uživatel aplikace NWK dozví zobrazením vykřičníku u odeslaného E-VCP nebo u tohoto dotazu/zprávy. Kliknutím na něj se však nezobrazí žádný seznam chyb. Důvod chyby se uživatel aplikace NWK dozví pouze v evidenci zpráv (viz. výše) nebo kliknutím na detail zobrazit kompletní data E-VCP (dotazu/zprávy), kde jsou chyby také viditelné.

Upozornění

Chyba v související se zajištěním celního dluhu, se může zobrazovat jako by se jednalo o chybu v pravidle, ale ve skutečnosti je kódem pravidla myšlen kód chyby.

Pořízení vývozu (E-VCP) k odeslání

Základní informace o pořízení vývozu

Jednou z hlavních funkčností aplikace NWK je pořízení a podání vývozního dokladu (E-VCP). Na pořizovací formulář (viz. obrázek níže) se uživatel aplikace NWK dostane následujícími třemi způsoby:

  1. Vytvořením nového vývozu za použití nevyplněného formuláře deklarace - pomocí tlačítka "Pořízení nového vývozu" nad seznamem deklarovaných vývozů.

  2. Importem XML dříve odeslané zprávy D_N_PODV (dříve podaného E-VCP) - pomocí tlačítka "Import E-VCP" nad seznamem deklarovaných vývozů.

  3. Použitím existující šablony (šablona podaného E-VCP) - kliknutím na symbol "Použít" v seznamu šablon

Jak je vidět na obrázku, formulář pořízení vývozu je rozdělen do jednotlivých záložek. tzn. celé celní prohlášení je rozděleno do více obrazovek, mezi nimiž se může uživatel aplikace přepínat pomocí záložek v záhlaví celního prohlášení. Poslední dvě záložky vpravo obsahují další funkce - první tlačítko slouží k návratu do hlavní nabídky aplikace a druhé pro uložení právě pořizovaného (vyplňovaného) vývozu jako nové šablony.

Důležité je vědět jakým způsobem se při vyplňování E-VCP může uživatel aplikace NWK pohybovat mezi jednotlivými obrazovkami a jakým způsobem se ukládají pořízená (vyplněná) data deklarace. Data jsou ukládána kliknutím na některou ze záložek nebo tlačítko "Zkontrolovat a uložit". Při pokusu o uložení dat se může stát, že některá data jsou zadána chybně a není možné je uložit. Potom aplikace zobrazí v dolní části pod formulářem deklarace seznam chyb, v horní části varování a aplikace NWK nepřejde na jinou záložku automaticky, ale jedině pokud s tím uživatel souhlasí. Pokud vyplněná data lze uložit, ale jsou věcně chybná, potom se v dolní části objeví pouze chyby a data jsou bez problémů uložena. V případě, že uživatel aplikace NWK klikl na jinou záložku, potom se zobrazí další část celního prohlášení, ale varování o chybách uživatel neuvidí. Více informací o způsobu práce s chybami a varováními se dozvíte v poslední kapitole. Důležité je věnovat pozornost ukládání dat v opakovaných datových skupinách (např. SPZ, tranzitní CÚ, ...). Tyto údaje se neukládají kliknutím na jinou záložku a tlačítkem "Uložit", ale každá skupina má na stránce své vlastní tlačítko "Přidat". Pokud není použito tlačítko „Přidat“, data opakované datové skupiny nebudou uložena. Tlačítko "Přidat" slouží např. i pro přidávání jednotlivých položek zboží. Již zadané údaje v opakovaných skupinách jsou zobrazovány v komponentě seznamu.

Poslední záložkou týkající se vývozu je zpracování deklarace. V této záložce se již žádné údaje nevyplňují, zde má uživatel aplikace NWK možnost dokončit pořízení (vyplnění) E-VCP a odeslat jej na CÚ vývozu.

Rozdělení deklarace do více formulářů

E-VCP je z důvodu přehlednosti, omezení provozu po síti, rychlejšího načítání na straně uživatele aplikace NWK, snazší a průhlednější realizace složitých podmínek a pravidel rozděleno do několika částí. Každá část má svůj vlastní formulář a mezi formuláři se dá přepínat prostřednictvím záložek v záhlaví deklarace. Důvodem pro rozdělení deklarace bylo několik různých zdrojů a výsledek je jejich kombinací. Hlavním důvodem byla struktura XML podoby deklarace (zpráva D_N_POD), která se elektronicky podává (odesílá) na CÚ odeslání. Dalšími důvody byly současné aplikace celní správy a také doporučená minimální aplikace v rámci EU projektu ECS.

V následujících odstavcích jsou stručně popsány jednotlivé záložky/formuláře E-VCP. Pro každou záložku/formulář jsou vybrány některé údaje, které jsou významné nebo jinak zajímavé.

Hlavička deklarace

Hlavička E-VCP obsahuje několik skupin údajů. Jedná se o informativní údaje a o údaje, které je z logiky věci vhodné vyplnit hned na začátku.

Název deklarace

Údaj se netiskne ani neposílá na CÚ vývozu, slouží pouze pro účely uživatele aplikace NWK, aby se snáze orientoval v seznamech E-VCP.

Dopravní prostředky

Dopravní prostředky se vyplňují nebo nevyplňují v závislosti na zvoleném druhu dopravy. Nicméně pokud je potřeba je vyplnit, nestačí pouze zadat příslušné údaje do připravených textových polí, ale je nutné označení dopravních prostředků potvrdit příslušným tlačítkem "Přidat". Jakmile se označení dopravního prostředku objeví v tabulce, potom je teprve správně vyplněno.

Údaje o vývozu

Záložka obsahuje údaje, které jsou specifické pro režim vývozu.

Druh obchodu

Údaj je možné vybírat s pomocí číselníku, kdy uživatel může s výhodou použít filtrování číselníku podle položky UDV. Pokud zadá první čtyři čísla, která zadal nebo bude zadávat v položkách pro elementy 37.1.1 "Režim při vývozu" a 37.1.2 "Předchozí režim při vývozu", potom se mu v číselníku nabídnou pouze platné druhy obchodu pro tuto kombinaci.

Kurz

Ve skupině "Údaje o transakci" vyplňuje uživatel informace o měně. Aktuální kurz doplňuje aplikace NWK automaticky do skrytého pole, které se objeví až ve zprávě odeslané na CÚ vývozu. Tzn. není potřeba zjišťovat aktuální kurz vybrané měny.

Zúčastněné subjekty

Druhá záložka/formulář v pořadí je věnována zúčastněným subjektům. Pro vyplňování příjemce a odesilatele platí několik omezujících pravidel, která jsou stručně naznačena v příkladu pořízení tranzitního dokladu.

EORI

U příjemce a odesilatele se EORI tváří jako nepovinný údaj. Ve skutečnosti však povinnost EORI závisí na státu daného subjektu, ve kterém je zřízen a evidován. Tzn. pokud je stát subjektu CZ, potom je EORI povinný, v opačném případě nepovinný.

Hlavní povinný

V této skupině je důležitý údaj "Kód podání a prospěchu". Hodnota tohoto údaje ovlivňuje povinnost/nepovinnost skupiny "Zástupce hlavního povinného".

Položky zboží

Formulář položek E-VCP je rozdělen ještě do dalších čtyř podformulářů. Při prvním přesunutí na záložku položek se zobrazí prázdný seznam. Pomocí tlačítka „Přidat“, vytvoříte novou položku a zobrazí se vám "Hlavička položky". Do detailu existující položky zboží se ze seznamu dostanete kliknutím na příslušný odkaz "Upravit".

Hlavička položky

Položka zboží je v rámci E-VCP jednoznačně identifikována číslem položky. V hlavičce položky se uvádí zbožové kódy, údaje o zboží, údaje o vývozu a odpadech. Jediná zvláštnost, na kterou je třeba upozornit se týká položek 37.1.1 a 37.1.2. U obou položek máte na výběr z číselníku hodnot, nicméně číselník pro pole 37.1.2 je vždy filtrován podle hodnoty zadané do pole 37.1.1, aby byl výběr hodnoty snazší.

Subjekty

Pokud je pro různé položky deklarován různý odesilatel či příjemce, uvádí se tyto údaje právě zde. Pokud je odesilatel nebo příjemce pro všechny položky společný uvádí se pouze v hlavičce deklarace a na tomto místě je zakázán.

Nákladové kusy

Podle vybraného druhu nákladových kusů je potřeba uvádět některé ze tří údajů "Počet nákladových kusů", "Počet kusů", "Značky a čísla". Navíc se na tomto formuláři vyplňují i čísla kontejnerů použitých pro přepravu zboží. V případě, že je v hlavičce deklarace nastaven údaj "Kontejner" na hodnotu "Ano", potom se čísla kontejnerů vyplňují povinně. Poslední informací, která se zadává na této záložce jsou chemické látky.

Doklady

Na tomto formuláři se vyplňují informace o předchozích dokladech, podkladech a zvláštní záznamy. Pokud uživatel vybírá druh podkladu, má možnost při výběru číselníku využít doplňkový sloupec "Zařazení", který rozlišuje licence a ostatní doklady. Důležité je nezapomenout, že pokud uživatel nepřidá vyplněné hodnoty dokladů a podkladů do tabulky na formuláři pomocí příslušného tlačítka "Přidat", nejsou data vyplněna a při přechodu na další záložku formuláře budou ztracena.

Závěry

Na tomto formuláři se vyplňují celní závěry. Jejich zadávání je poměrně jednoduché. Postupně jsou přidávány jednotlivé závěry, a potom je nutno zadat celkový počet všech závěr. Pokud je použito více závěr se shodným označením, je potřeba vyplnit stejné označení vícekrát.

Zpracování E-VCP

Posledním krokem při pořizování E-VCP je jeho zpracování a odeslání na CÚ vývozu. Všechny tyto úkony je možno provést na záložce "Zpracování E-VCP" v následujícím pořadí:

  1. Pokud jsou ještě v E-VCP chyby, které je aplikace NWK schopna odhalit, potom budou tyto chyby zobrazeny v tabulce a je nutné je nejprve opravit. U každé chyby je její popis spolu s odkazem "Přejít na chybu", kterým se uživatel aplikace NWK přemístí na záložku, kde se chyba vyskytuje (ne vždy je však problém tak jednoznačný a je dobré si přečíst porušené pravidlo).

  2. Jestliže je E-VCP v pořádku (podle aplikace NWK), potom pokud je to potřeba může si uživatel E-VCP v podobě XML zprávy D_N_PODV otevřít nebo uložit na disk nebo na jiné médium a použít pro další zpracování vlastní nebo na CÚ vývozu.

  3. Jestliže je E-VCP v pořádku (podle aplikace NWK) a uživatel má vyplněno příslušné povolení elektronické komunikace, potom může být E-VCP elektronicky odesláno na CÚ vývozu. Většina chyb by měla být identifikována již v NWK, ale závazná a definitivní je až centrální kontrola dat. Automatická kontrola E-VCP na CÚ vývozu by měla být otázkou maximálně několika málo minut. Pokud budou na CÚ vývozu v přijatém E-VCP nalezeny chyby, potom se zobrazí podobným způsobem jako v kroku 1.

  4. Oprava chyb E-VP zjištěných na CÚ vývozu, již není podporována aplikací NWK, protože aplikace NWK není schopna rozhodnout o jejich opravě. Proto jsou tyto chyby vidět stále, i když už byl problematický údaj uživatelem opraven. Upozornění na chyby v E-VCP je odstraněno až dalším podáním E-TCP na CÚ odeslání.

  5. Samotné podepsání E-VCP pomocí elektronického podpisu a odeslání E-VCP je snadnou záležitostí. Kliknutím na tlačítko "..." (vedle textového pole v ActiveX prvku pro odeslání) se zobrazí všechny použitelné podepisovací certifikáty. Pokud žádné nejsou vidět, tak si uživatel aplikace NWK nenainstaloval certifikát (viz. kapitola „Instalace certifikátů“). Uživatel aplikace NWK si vybere certifikát a stiskne tlačítko "Podepsat a odeslat".

  6. E-VCP je odesláno a aplikace NWK vrátí uživatele aplikace zpět do seznamu deklarovaných vývozů, kde je nutno počkat na výslednou odpověď od CÚ vývozu.

Obrázek 4.11. Zpracování E-VCP

Zpracování E-VCP

Jak fungují podmínky a pravidla

Jelikož vyplnění E-VCP není úplně jednoduchá záležitost, aplikace NWK se snaží tuto práci svým uživatelům co nejvíce usnadnit. V aplikaci NWK jsou implementovány různé pomůcky jako např. číselníky, on-line nápověda, ale především systém podmínek a pravidel, která hlídají správné vyplňování E-VCP. Podmínky a pravidla pracují dvěma způsoby. Za prvé, každé pole ve formuláři E-VCP, ale i skupina polí, je prostřednictvím barev rozdělena na údaje povinné, nepovinné a ty, o jejichž vyplnění nebo nevyplnění rozhoduje nějaké pravidlo. Za druhé, po uložení dat jsou kontrolovány datové formáty a závislosti mezi údaji. Pokud tyto náležitosti nejsou dodrženy, bude na ně uživatel aplikace NWK upozorněn tabulkou s výpisem chyb. Výpis chyb se zobrazuje nejen pro každý formulář E-VCP, ale hlavně i v závěrečném zpracování E-VCP. Výpis chyb obsahuje informaci o elementu, který je chybně vyplněn, odkaz na porušené pravidlo případně na název číselníku, který nebyl dodržen. V závěrečných kontrolách je součástí chyby navíc i odkaz, kterým se uživatel aplikace přesune na tu část deklarace, kde se chybně vyplněný element nachází.

Vyplňování podmíněných polí může být v některých případech velice "zajímavou" záležitostí. Povinnost vyplňování některých polí nemůže být rozhodnuta hned z počátku, ale vyplyne až v průběhu vyplňování E-VCP. Pro méně znalé uživatele aplikace NWK může být vhodné postupně vyplňovat údaje a průběžně je kontrolovat tlačítkem "Zkontrolovat a uložit". Okamžitě se tak dozví o případných chybách a navíc může být rozhodnuto o povinnosti a nepovinnosti dalších údajů, které zatím nebyly vyplněny.

Na závěr je nutné poznamenat, že některá pravidla a podmínky aplikace NWK nekontroluje ihned při vyplňování dané části deklarace, ale zobrazí je až v závěrečné kontrole. Důvodem je ve většině případů nemožnost či nevhodnost vyhodnotit pravidlo dříve než uživatel vyplní celou deklaraci.

Storno odeslaného E-VCP

V režimu vývozu je možné podané E-VCP stornovat ve stavech "Přijato", "Propuštěno" nebo "V pátrání". V seznamu deklarovaných vývozů je to možné poznat tak, že příslušné E-VCP má ve sloupečku akcí k dispozici symbol pro storno . Odeslání zprávy D_N_STOV na CÚ vývozu může být provedeno v níže uvedeném jednoduchém formuláři. Je nutno uvést pouze důvod storna a zprávu odeslat.

Pokud je E-VCP v jednom z dříve uvedených stavů, storno by se mělo podařit. Pokud by E-VCP bylo v jiném ze stavů svého životního cyklu, potom se stornování podaného E-VCP nezdaří a uživatel aplikace NWK obdrží chybovou zprávu.

Obrázek 4.12. Storno odeslaného E-VCP

Storno odeslaného E-VCP

Pátrání po zásilce

Pokud není zboží včas předloženo CÚ výstupu, potom CÚ vývozu vyzve zprávou C_I_PATV odesílatele, aby podal zprávou D_I_PATV doplňující informace o výstupu zboží.

Ve chvíli, kdy je doručena zpráva C_I_PATV, příslušné E-VCP přejde do stavu "V pátrání". Uživatel je na tuto skutečnost upozorněn emailem. V seznamu E-VCP v aplikaci je ve stavu "V pátrání" k dispozici akce "Pátrání po deklaraci" . Po kliknutí na tuto akci se zobrazí formulář pro doplnění informací o výstupu zásilky.

Ve formuláři je potřeba říci zda odesílatel má informace o výstupu zásilky a pokud ano, tak uvede, kde zásilka vystoupila (celní úřad). Podepsání a odeslání zprávy již probíhá standardním způsobem.

Obrázek 4.13. Pátrání po zásilce

Pátrání po zásilce

Po odeslání zprávy D_I_PATV přejde doklad zpět do stavu "Propuštěno". Jakmile pracovník na celním úřadě shledá odpověď D_I_PATV uspokojivou, může být přeprava zboží ukončena a doklad přejde do stavu "Ukončeno".