CZ EN Translate
Menu
Celní správa České republiky
Generální ředitelství cel
Oddělení Vztahů k veřejnosti
Budějovická 7
Praha 4

V Praze 20.04.2016


TISKOVÁ ZPRÁVA CELNÍ SPRÁVY
ČESKÉ REPUBLIKY

Generální ředitelství cel

Celní kodex Unie předmětem česko-francouzského kolokvia

​V pražském Francouzském institutu 18. dubna pořádalo Generální ředitelství cel České republiky a Ekonomické oddělení Francouzského velvyslanectví v České republice ve spolupráci s francouzskou celní správou a Francouzským institutem česko-francouzské kolokvium o novém unijním celním kodexu. Tím vyvrcholilo seznámení obchodní veřejnosti s novou evropskou legislativou, která vstoupí v účinnost 1. května a je tvořena Celním kodexem Unie a jeho třemi prováděcími předpisy – tzv. Delegovaným aktem, Prováděcím aktem a Přechodným delegovaným aktem.
Velvyslanec Francouzské republiky J. E. Jean-Pierre Asvazadourian zmínil důvody pro přijetí nového Celního kodexu Unie, jimiž jsou především bezpečnostní standardy při obchodu se zbožím ze třetích zemí, přijetí moderních celních postupů centralizovaného celního řízení a elektronizace celního řízení v rámci EU.
Náměstkyně ministra financí Alena Schillerová poukázala na snahu evropské legislativy o zjednodušení celních režimů, zvýšení stupně harmonizace celních postupů v EU, což na jedné straně přinese snížení administrativní zátěže pro obchodní veřejnost, usnadnění obchodu a zvýšení její konkurenceschopnosti, na druhé straně znamená odbornou náročnost pro celní správy EU a důslednější celní kontroly.
Hostem byl také Frank Janssens, zástupce Generálního ředitelství cel a daní Evropské komise, který popsal historii tvorby prováděcích předpisů k Celnímu kodexu Unie a nastínil další vývoj související s uvedení nově vytvořené evropské legislativy do praxe. Pan Claude Le Coz z Generálního ředitelství cel a nepřímých daní v rámci kolokvia blíže představil aktivity francouzské celní správy související s účinností unijního celního kodexu. Kolokvium proběhlo za přítomnosti a aktivní účasti zástupců tuzemských podnikatelských subjektů.
V nové legislativně se tak např. zboží nakupované přes internet bude považovat za obchodní zboží. V případě vzniku celního dluhu nebude již uplatňován limit 10 EUR a jakákoli částka cla bude sdělována a zaúčtována.
Další úprava se dotkne zboží, které je dočasně uskladňováno maximálně po dobu 20 dnů. Od května bude moci být uskladněno po dobu maximálně 90 dnů za předpokladu zajištění celního dluhu.
Změny nastanou i v elektronizaci celního řízení. Elektronické celní prohlášení bude standardní formou podání. Jiné způsoby podání je možné používat nejdéle do 31. prosince 2020. V současné době je celní řízení v České republice z 97 % prováděno elektronicky.
Kromě výše uvedených změn bude nově zavedena možnost nepředkládat zboží na celním úřadě, ale i na jiném předem schváleném místě.
Bližší informace jsou k dispozici na internetových stránkách Celní správy České republiky – www.celnisprava.cz.


kpt. Ing. Hana Prudičová
Tisková mluvčí GŘC
tel: +420 261 331 921
mobil: +420 725 370 040

e-mail: media@cs.mfcr.cz
Skočit na začátek stránky