CZ EN Translate
Menu
Celní správa České republiky
Generální ředitelství cel Oddělení Vztahů k veřejnosti
Budějovická 7
140 00 Praha 4

V Praze 13.05.2021


TISKOVÁ ZPRÁVA CELNÍ SPRÁVY
ČESKÉ REPUBLIKY

Generální ředitelství cel

Změny při dovozu zásilek nízké hodnoty od 1. července

Legislativa Evropské unie stanovuje, že od 1. července 2021 budou účinná nová pravidla při dovozu zásilek nízké hodnoty (do 22 EUR) poštovními operátory a expresními přepravci ze zemí mimo EU. Parlament ČR projednává příslušné novely zákona o dani z přidané hodnoty a celního zákona.

U zásilek pro fyzické osoby v hodnotě do 22 EUR, které nyní nepodléhají platbě DPH, od 1. července letošního roku bude tato daň nově zavedena. V současné době zásilky nízké hodnoty prochází jednoduchým celním řízením, které zajišťuje poštovní operátor či přepravce. Příjemce zásilky nemusí prakticky nic řešit a objednané zboží je mu přímo poštovním operátorem nebo expresním přepravcem doručeno.  

Další výraznou změnou je povinnost u zásilek do hodnoty 22 EUR podávat celní prohlášení. Stejné povinnosti se již v současné době vztahují na zásilky v rozmezí od 22 do 150 EUR, kdy doposud příjemce zásilek v celním řízení zastupoval většinou poštovní operátor či přepravce či jiný zástupce. Od července letošního roku rovněž Celní správa ČR umožní občanům, aby si objednané zboží sami projednali v celním řízení.

Vzhledem k tomu, že 99 % veškerých zásilek objednaných mimo EU je dopravováno poštovním operátorem, vytvořila Celní správa ČR aplikaci eCeP, která nově umožní lidem podat celní prohlášení u zásilek přepravovaných Českou poštou, s.p. do hodnoty 150 EUR.

„Česká pošta je v celním řízení obrazně i doslova oním pomyslným pošťákem. Zásilku ze třetí země převezmeme do přepravy, zajistíme potřebnou administrativu spojenou s celním řízením a balíček předáváme adresátovi. Změny v DPH nejsou českým patentem, jedná se o unijní rozhodnutí. My jsme připraveni našim zákazníkům pomoci s celním řízením, aby jim daňové změny zabraly co nejméně papírování,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

 „Snažili jsme se celní řízení u poštovních zásilek převést do elektronického prostředí a otevřít veřejnosti. Kromě aplikace pro podání elektronického celní prohlášení u poštovních zásilek (aplikace eCeP) připravujeme i informační web Celnička, kde veřejnost získá ucelené informace o celním řízení u poštovních zásilek,“ sdělil generální ředitel GŘC genmjr. Milan Poulíček.

Ředitel sekce výkonu služby GŘC plk. Jaroslav Ille dodává, že „pokud se občan rozhodne sám podat elektronické celní prohlášení prostřednictvím aplikace poskytované Celní správou ČR, musí se předem digitálně identifikovat, aby celní orgány věděly, s kým jednají a komu vyměřují DPH.“

Nové povinnosti se vztahují od 1. července letošního roku na všechny zásilky nízké hodnoty. Pokud občané objednají zboží například v červnu, ale to do republiky dorazí až v červenci, budou muset k zásilkám podat elektronické celní prohlášení vlastními silami, nebo se nechat zastoupit poštovním operátorem či dopravcem. Stejný postup se bude uplatňovat i u zásilek, které sice do ČR dorazí do 30. 6. 2021, ale k celnímu řízení budou předloženy 1. 7. 2021 a později.

            Podle nových pravidel zůstávají od DPH osvobozeny zásilky, které mají povahu darů a jsou zasílány příležitostně mezi fyzickými osobami do hodnoty 45 EUR. Ovšem i pro tyto zásilky bude nutné nově podat elektronické celní prohlášení.

Informace o nabídce České pošty jsou k dispozici na https://www.ceskaposta.cz/sluzby/celni-rizeni. Bližší informace o portálu Celnička jsou na odkaze www.celnicka.cz.

Prezentace TK-e-commerce-2021_05_12.pdf

 


plk. Ing. Hana Prudičová
Tisková mluvčí GŘC
tel: +420 261 331 921
mobil: +420 607 007 937
fax: +420 261 332 100
e-mail: media@cs.mfcr.cz
Skočit na začátek stránky