Pojmenování (název) |
Podání stížnosti orgánům Celní správy České republiky nebo na postup celního orgánu CS ČR |
Základní informace k životní situaci |
Stížnost lze podat na nevhodné chování příslušníka či občanského zaměstnance CS ČR jako úřední osoby v souvislosti s výkonem pravomoci CS, případně na nesprávný postup celního orgánu CS ČR jako správního orgánu nebo jako správce daně (neposkytuje-li správní řád nebo daňový řád jiný prostředek ochrany). |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
V této věci je oprávněna jednat každá fyzická nebo právnická osoba, s níž orgán Celní správy České republiky vede nebo vedl řízení nebo je zúčastněná na správě daní. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Splnění všech požadovaných náležitostí uvedených v § 37 a § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, resp. § 261 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. |
Jakým způsobem zahájit řešení životní situace |
Stížnost se podává u celního orgánu, který vede nebo vedl řízení. Stížnost lze podat písemně, ústně do protokolu, datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky nebo datovou zprávou opatřenou uznávaným elektronickým podpisem – musí obsahovat náležitosti dle správního, resp. daňového řádu. Pokud stížnost nemá předepsané náležitosti, není vyřizována podle správního či daňového řádu a je proto považována pouze za podnět. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Stížnost se podává u toho celního orgánu (místně příslušný celní úřad, územní pracoviště, popř. Generální ředitelství cel), který vede nebo vedl řízení. Pokud celní orgán není věcně nebo místně příslušný k vyřízení, stížnost bezodkladně postoupí příslušnému správnímu orgánu, do jehož působnosti vyřízení náleží a současně o tom vyrozumí stěžovatele. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Stížnosti přijímají všechny útvary CS ČR v pracovní době. V případě ústního podání se se stěžovatelem sepíše úřední záznam. |
Jaké doklady je nutné mít s sebou |
V případě ústního jednání průkaz totožnosti, v písemném styku je třeba v případě fyzické osoby uvést celé jméno (jméno a příjmení), datum narození, místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování. V případě fyzické osoby podnikatele a v případě právnické osoby další identifikační údaje v souladu se správním, resp. daňovým řádem. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Formuláře na podání stížnosti nejsou stanoveny. Obecně však platí, že stížnost by měla obsahovat přesný popis konkrétní situace, události, místo, datum a čas, kdy k ní došlo, jména zúčastněných osob či svědků a všechny stěžovateli známé informace k příslušníkovi nebo zaměstnanci (jméno, služební číslo, registrační značku služebního vozidla apod.), vůči němuž stížnost směřuje, případně lze vše doplnit pořízenou fotodokumentací. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Žádné správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. |
Jaké jsou lhůty |
Orgán CS je povinen stížnost vyřídit do 60 dnů ode dne jejího doručení příslušnému celnímu orgánu. V této lhůtě musí být stěžovatel vyrozuměn. Lhůtu lze v odůvodněných případech prodloužit, stěžovatel však o tom musí být informován. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Podle § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, respektive podle § 261 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
V případě nesouhlasu s vyřízením stížnosti je možno podat žádost o prošetření způsobu vyřízení stížnosti u nadřízeného orgánu. V případě stížnosti podané na celní úřad je nadřízeným orgánem Generální ředitelství cel, Budějovická 7, Praha 4. V případě stížnosti podané na Generální ředitelství cel je nadřízeným orgánem Ministerstvo financí. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Žádné sankce nejsou zákonem stanoveny. |
Za správnost popisu odpovídá útvar |
Samostatné oddělení 050 Vnitřních činností, Generálního ředitelství cel České republiky. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
21.01.2014 |
Popis byl naposledy aktualizován |
21.01.2014 |
Datum konce platnosti popisu |
"Nestanoveno" |
Autor |
Uhrecká Marcela Bc. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
|
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Ten, vůči němuž obsah stížnosti směruje. |