CZ EN Translate
Menu

Žádost o informaci doručena CÚ 23. 3. 2016, odpověď odeslána 7. 4. 2016 pod č.j. 49993-5-2016-530000-11

Dotaz č. 1: Jaký byl počet přepočtených pracovníků v organizační jednotce zabývající se agendou ekologických daní v letech 2013 - 2015? 

Od roku 2013, kdy Celní správa České republiky přešla na dvoustupňovou organizační strukturu, se na celních úřadech výběrem ekologických daní a dalšími s tím spojenými kontrolními a administrativními úkony zabývají oddělení daňová a oddělení právních a správních činností.

Vzhledem k tomu, že tyto činnosti jsou vykonávány společně s dalšími činnostmi a pro správu ekologických daní nejsou zvlášť vyčleněni konkrétní pracovníci, je možné pro výkon činností při správě ekologických daní stanovit počet pracovníků pouze kvalifikovaným odhadem poměrově k celkovému objemu vykonávaných činností. V roce 2013, 2014 a 2015 se agendou související se správou ekologických daní u CÚ zabývali přibližně čtyři přepočtení pracovníci zařazení na výše uvedených oddělení.

Dotaz č. 2. Jaká konkrétní náplň činnosti byla předmětem těchto pracovníků v letech 2013 - 2015?

V rámci zajištění agendy v oblasti ekologických daní vykonávali pracovníci CÚ letech 2013 – 2015 celý komplex administrativně kontrolních činností.

Jednalo se zejména o tyto činnosti: příjem a kontrola správnosti přijatých podání, zahájení postupu k odstranění pochybností v případě zjištění konkrétních pochybností o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti či pravdivosti údajů uvedených v přijatých podáních, vydání výzev k odstranění vad podání, vydání rozhodnutí o zastavení řízení, rozhodnutí o prodloužení lhůty na základě žádosti subjektu a rozhodnutí o navrácení lhůty v předešlý stav, včetně kontroly úhrady příslušného správního poplatku, vydání výzev k doplnění údajů v podané přihlášce k registraci daňového subjektu, různá dožádání dalších správců daně, příp. dalších útvarů celní správy v případech ověření skutečností nezbytných pro správu daně, realizace místních šetření a vyhledávací činnosti správce daně, realizace ověřování plnění a trvání stanovených podmínek pro příslušnou registraci, včetně ověřování plnění podmínek stanovených v příslušných povoleních, vydání oznámení o zahájení daňového řízení, vydání výzev k podání řádných a dodatečných daňových přiznání, administrace protokolů o ústních jednáních, o výslechu svědka v rámci správy daní, apod., vydání povolení k nabytí plynu, elektřiny a pevných paliv osvobozených od daně, vydání povolení k nabytí plynu, elektřiny a pevných paliv bez daně, vydání platebních výměrů, vydání platebních výměrů na úrok z prodlení, sepisování úředních záznamů správce daně a dalších úředních sdělení, žádostí a vyrozumění jiným správcům daně a daňovým subjektům apod., příjem a vyřizování žádostí jiných správců daně o převedení evidovaných přeplatků na úhradu jimi evidovaných nedoplatků dotyčných daňových subjektů, realizace testů vratitelnosti přeplatku, realizace příslušných předpisů na osobních daňových účtech daňových subjektů, kontrola stavu osobních daňových účtů daňových subjektů za účelem ověření, byla-li daňová povinnost včetně příslušenství uhrazena povinnou osobou ve lhůtě splatnosti, vydání vyrozumění o nedoplatku, vydání zajišťovacích příkazů, postoupení příslušné části daňového spisu a další dokumentace oddělení vymáhání k zahájení daňové exekuce, vedení daňového spisu, zakládání dokumentů do spisu, vytváření typových a věcných spisů v příslušné aplikaci celní správy, zařazování a práce s jednotlivými čísly jednacími, realizace dalších úkonů v souvislosti s výkonem spisové a skartační služby.

Dotaz č. 3: V jaké výši byly vynaloženy mzdové náklady v letech 2013 - 2015 na tyto pracovníky včetně pojistného zaplaceného zaměstnavatelem? V případě, že nelze tyto údaje sdělit, prosím alespoň o informace o zařazení zaměstnanců do platové třídy.

Pracovníci CÚ vykonávající správu ekologických daní, byli v letech 2013 – 2015 zařazeni v 5. až 7. platové třídě.

Dotaz č. 4: Byly v souvislosti s výběrem či správou ekologických daní provedeny nějaké investice, nákup zařízení, nákup externích služeb atd.? Pokud ano, jaká byla jejich hodnota pro roky 2013 – 2015?

V souvislosti s výběrem či správou ekologických daní nebyly na CÚ v letech 2013 -2015 realizovány žádné speciální investice, nákupy zařízení či externích služeb.

Dotaz č. 5: Je vedena evidence týkající se opotřebení IT vybavení pro účely daňových oddělení CÚ? Pokud ano, jaká je zhruba roční hodnota tohoto opotřebení poměrně připadající na výkon činnosti souvisejících se správou a výběrem ekologických daní?

CÚ nevede evidence týkající se opotřebení IT vybavení pro účely daňového oddělení.

Dotaz č. 6: V souvislosti s elektronizací daňové správy. Jaké možnosti mohou využít plátci ekologických daní? Je vedena evidence o frekvenci jejich využívání? (např. kolik daňových přiznání bylo podáno elektronickou formou?)

          Obdobně, jako v dalších oblastech, mohou daňové subjekty i v případě tzv. energetických daní využít při zpracování daňového přiznání jeden ze tří typů formulářů:

  • inteligentní formuláře (ZFO) - umožňují přímé vyplnění a přímé odeslání přes datovou schránku nebo e-podatelnu správci daně; výhodou inteligentního formuláře je rovněž to, že po jeho vyplnění jej lze uložit do souboru XML, který obsahuje uvedené podání ve formě datové zprávy, jež je ve formátu a struktuře stanovené Ministerstvem financí; opětovným načtením XML souboru lze obsah formuláře měnit, opětovně ukládat a kdykoliv z něj vytvořit soubor PDF
  • interaktivní PDF soubory (PDFa) - umožňují po otevření přímé vyplnění, následně lze tyto soubory uložit a odeslat jako přílohu datovou schránkou
  • neaktivní PDF soubory (PDF) - neumožňují přímé vyplnění po otevření, formulář je třeba vytisknout, ručně nebo strojově vyplnit, naskenovat a  následně odeslat jako přílohu datovou schránkou.

              Systém týkající se četnosti využití jednotlivých formulářů není prozatím využíván. Vzhledem k ustanovení § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ"), podle kterého je daňový subjekt nebo jeho zástupce má-li zpřístupněnou datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, povinen podání učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 DŘ, podává naprostá většina daňových subjektů své podání elektronicky – cca 97 %.

    Dotaz č. 7: Byly v minulosti provedeny studie o efektivnosti ekologických daní nebo o výše vyvolaných nákladů na straně daňového subjektu? Pokud ano, uveďte prosím jaké a k jakým výsledkům dospěly.

    CÚ v minulosti neprovedl studie o efektivnosti ekologických daní nebo výše vyvolaných nákladů na straně daňového subjektu.

Stránka byla publikována dne: 27.04.2016 6:52
Skočit na začátek stránky