CZ EN Translate
Menu

Registrace osoby povinné značit líh a distributora lihu

Obsah

 

Přihláška k registraci

Vady přihlášky k registraci a chybějící údaje

Zamítnutí přihlášky k registraci

Podmínky registrace

Oprávnění provozovat živnost umožňující výkon činnosti

Poskytnutí kauce

Bankovní záruka

Změna výše kauce

Změna formy poskytnutí kauce

Vhodnost místa značení lihu

Vybavenost sledovacím zařízením

Minimální kritéria kvality zobrazení a rozsahu sledování

Rozhodnutí o registraci

Změna registrace

Zrušení registrace

Zrušení registrace na návrh

Zrušení registrace z moci úřední

Zánik registrace

 

 

Přihláška k registraci

Přihláška k registraci se podává místně příslušnému celnímu úřadu elektronicky. Formuláře k registraci právnických osob a fyzických osob, včetně pokynů pro jejich vyplnění, jsou stanoveny v přílohách č. 6 až 10 vyhlášky č. 334/2013 Sb., k provedení některých ustanovení zákona o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“). Tyto formuláře jsou dostupné na webových stránkách CS, na adrese https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/Stranky/danove-tiskopisy.aspx. Způsoby a podmínky elektronického podání jsou stanoveny v § 71 odst. 1, 3 a 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“). Těmito způsoby se rovněž podávají přílohy přihlášky k registraci.

Pro určení místní příslušnosti celního úřadu se postupuje podle § 13 a násl. daňového řádu a § 10 zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

V přihlášce k registraci je daňový subjekt povinen uvést předepsané údaje potřebné pro správu daní, které vyplývají z tiskopisu přihlášky k registraci.

Osoba povinná značit líh musí v přihlášce k registraci uvést také údaje o povolení nebo oprávnění k nakládání s lihem podle zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, anebo údaj o tom, že líh bude za podmínek stanovených zákonem č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PZL“), značit pouze prostřednictvím zahraničního dodavatele a bude se jednat pouze o líh, který bude uveden do volného daňového oběhu mimo území České republiky, místo značení lihu a rozsah a způsob vybavenosti sledovacím zařízením (§ 17 odst. 2 zákona o PZL).

Distributor lihu musí v přihlášce k registraci uvést také údaje o skladovacích prostorech, které užívá k výkonu své činnosti (§ 45 odst. 2 zákona o PZL).

 

Vady přihlášky k registraci a chybějící údaje

Správce daně postupuje podle § 74 daňového řádu, má-li přihláška k registraci vady

    1. pro které není způsobilá k projednání,
    2. pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní,
    3. které spočívají ve skutečnosti, že přihláška nebyla učiněna stanoveným způsobem, a které nejsou současně vadami podle písmene a) nebo b), nebo
    4. které spočívají ve skutečnosti, že přihláška nebyla učiněna ve stanoveném formátu nebo struktuře, a které nejsou současně vadami podle písmene a) nebo b).

      Správce daně vyzve registrující se osobu, aby vady odstranila. Ve výzvě správce daně popíše jím shledané vady přihlášky k registraci a uvede pokyny k jejich odstranění tak, aby bylo registrující se osobě zřejmé, o jaké vady se jedná a jak je lze odstranit. Ve výzvě správce daně v souladu s § 32 daňového řádu stanoví rovněž lhůtu, v níž je registrující se osoba povinna uvedené vady odstranit.

      Nebudou-li ani na výzvu odstraněny vady uvedené výše pod písm. a) nebo b), k jejichž odstranění správce daně vyzval, stává se přihláška k registraci uplynutím lhůty stanovené ve výzvě neúčinnou. Taková přihláška k registraci nemá účinky úkonu, kterým se zahajuje řízení. O neúčinnosti přihlášky k registraci pořídí správce daně úřední záznam a vyrozumí o neúčinnosti registrující se osobu. Vyrozumění není třeba, pokud registrující se osoba na výzvu správce daně nijak nereagovala a neučinila vůči správci daně žádný úkon.

      Pokud dojde k odstranění vad přihlášky k registraci, které správce daně označil ve výzvě ve stanovené lhůtě, hledí se na přihlášku k registraci, jako by byla učiněna řádně a včas; tzn. za den podání přihlášky k registraci je považován původní den podání, byť vadné, přihlášky k registraci.

      Pokud dojde k odstranění vad uvedených výše pod písm. a) nebo b) přihlášky k registraci, které správce daně označil ve výzvě po uplynutí stanovené lhůty, přihláška k registraci se považuje za nově podanou, a to ke dni, kdy byla věcně a místně příslušnému správci daně doručena opravená přihláška k registraci. Dosud předložená potvrzení se považují za součást nové přihlášky k registraci.

      Nebudou-li na výzvu odstraněny vady uvedené výše pod písm. c) nebo d), k jejichž odstranění správce daně žadatele vyzval, správce daně přihlášku projedná a současně uloží pokutu dle § 247a odst. 2 daňového řádu.

      Pokud přihláška k registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu neobsahuje všechny údaje a podklady potřebné pro registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu, vyzve správce daně příslušnou osobu, aby údaje vysvětlila, doložila, případně doplnila nebo změnila podle § 128 odst. 1 daňového řádu. Současně správce daně stanoví lhůtu, v níž je povinna tak učinit.

       

Zamítnutí přihlášky k registraci

Nebudou-li splněny podmínky registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu, bude jejich přihláška k registraci zamítnuta. Správce daně vrátí předloženou bankovní záruku (originál) žadateli o registraci. 

 

Podmínky registrace

V rámci registračního řízení posuzuje správce daně splnění podmínek registrace. Dodržování podmínek registrace sleduje správce daně i (průběžně) po celou dobu účinnosti registrace.

Podmínkami registrace jsou

  1. spolehlivost[A1] ,
  2. bezdlužnost[A2] ,
  3. oprávnění provozovat živnost umožňující výkon činnosti osoby povinné značit líh nebo distributora lihu,
  4. skutečnost, že nebyl osobě povinné značit líh nebo distributorovi lihu vysloven zákaz činnosti znemožňující výkon jejich činnosti,
  5. skutečnost, že osoba povinná značit líh nebo distributor lihu není v likvidaci nebo v úpadku a
  6. poskytnutí kauce.

     

    Dalšími podmínkami registrace osoby povinné značit líh jsou
  1. vhodnost místa značení lihu,
  2. vybavenost sledovacím zařízením,
  3. skutečnost, že odpovědný zástupce osoby povinné značit líh nevykonává funkci odpovědného zástupce pro jinou osobu povinnou značit líh a
  4. v případě dovozce lihu, který dodává líh na daňové území České republiky z jiného členského státu Evropské unie, také skutečnost, že je provozovatelem daňového skladu nebo oprávněným příjemcem podle zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů; to neplatí, pokud má být značen líh za podmínek stanovených zákonem o PZL pouze prostřednictvím zahraničního dodavatele a jedná se o líh, který byl uveden do volného daňového oběhu mimo území České republiky.

    Další podmínkou registrace distributora lihu je také skutečnost, že odpovědný zástupce distributora lihu nevykonává funkci odpovědného zástupce pro jiného distributora lihu.

 

Oprávnění provozovat živnost umožňující výkon činnosti

Podle přílohy č. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“), je „Výroba a úprava kvasného lihu, konzumního lihu, lihovin a ostatních alkoholických nápojů (s výjimkou piva, ovocných vín, ostatních vín a medoviny a ovocných destilátů získaných pěstitelským pálením) a prodej kvasného lihu, konzumního lihu a lihovin“ koncesovanou živností. Pro splnění podmínky registrace musí být osoba povinná značit líh a distributor lihu držiteli oprávnění provozovat tuto živnost (v úplném rozsahu nebo částečném rozsahu, tj. pouze na prodej kvasného lihu, konzumního lihu a lihovin).

V souladu se zákonem č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o uznávání odborné kvalifikace“), může

  1. osoba povinná značit líh a distributor lihu zákonem požadované živnostenské oprávnění nahradit „příslušným oprávněním“ pro dočasný a příležitostný výkon činnosti osoby povinné značit líh nebo distributora lihu na území České republiky vydaným státem původu (státem usazení této osoby), přičemž je tento subjekt povinen oznámit Ministerstvu průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“) - odbor živností (uznávací orgán) výkon činnosti osoby povinné značit líh nebo distributora lihu; MPO uvádí související údaje o příslušných osobách v evidenci poskytovatelů služeb, kterou vede Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy; na žádost subjektu vydává MPO „Výpis z evidence poskytovatelů služeb“; zápis do evidence poskytovatelů je platný 1 rok a po roce může tato osoba usazená v jiném státě provést oznámení MPO znovu,
  2. odpovědný zástupce předložit rozhodnutí o uznání odborné kvalifikace (§ 18 odst. 1 zákona o uznávání odborné kvalifikace), které na jeho žádost s doložením požadované kvalifikace a doby praxe vydá MPO – odbor živností.

    Výrobu doplňků stravy[1]) a stejně tak i jejich prodej lze provádět na základě oprávnění k provozování volné živnosti s předmětem podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“. Z tohoto důvodu lze u osob povinných značit líh nebo distributorů lihu vyrábějících nebo prodávajících pouze výše uvedené doplňky stravy považovat předložení tohoto oprávnění za splnění podmínky jejich registrace podle zákona o PZL.

     

Poskytnutí kauce

Kauce poskytnutá osobou povinnou značit líh je stanovena v § 19 odst. 1 zákona o PZL na 100.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k převzetí kontrolních pásek, jimiž lze označit nejvýše 2 000 litrů lihu), 500.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k převzetí kontrolních pásek, jimiž lze označit nejvýše 25 000 litrů lihu) nebo na 5.000.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k převzetí kontrolních pásek, jimiž lze označit více než 25 000 litrů lihu). Pokud osoba povinná značit líh poskytla kauci ve výši 100.000 Kč, nesmí v jednom kalendářním roce uvést do volného daňového oběhu líh ve spotřebitelském balení o objemu do 0,06 litru v množství větším než 500 litrů lihu. Líh, který by byl uveden do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky ve spotřebitelském balení o objemu do 0,06 litru v rozsahu překračujícím toto omezení, je podle § 15 odst. 2 písm. f) zákona o PZL neznačeným lihem ve smyslu zákona o PZL.

Kauce poskytnutá distributorem lihu je stanovena v § 47 odst. 1 zákona o PZL na 500.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k nabytí nejvýše 25 000 litrů lihu ve spotřebitelském balení, který je označen kontrolními páskami), 1.000.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k nabytí nejvýše 50 000 litrů lihu ve spotřebitelském balení, který je označen kontrolními páskami), nebo 5.000.000 Kč (opravňující v jednom kalendářním roce k nabytí více než 50 000 litrů lihu ve spotřebitelském balení, který je označen kontrolními páskami).

Kauce se poskytuje složením příslušné částky na zvláštní (depozitní) účet správce daně (musí být složena po celou dobu trvání registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu) nebo bankovní zárukou, přijatou správcem daně.

Poskytnout část kauce v hotovosti a část bankovní zárukou není možné.

Bankovní záruka slouží k zajištění nedoplatků evidovaných u správce daně nebo u jiných orgánů veřejné moci k devadesátému dni ode dne zrušení nebo zániku registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu, anebo ode dne snížení kauce osobou povinnou značit líh nebo distributora lihu (pokud nejde o případy uvedené v § 20 odst. 2 nebo § 48 odst. 2 zákona o PZL).

Identifikační údaje k depozitnímu účtu celního úřadu pro převod nebo složení finančních prostředků, které budou sloužit jako kauce poskytnutá osobou povinnou značit líh, jsou

  1. předčíslí účtu: 40037,
  2. variabilní symbol: IČO osoby povinné značit líh a
  3. specifický symbol: 710.

Identifikační údaje k depozitnímu účtu celního úřadu pro převod nebo složení finančních prostředků, které budou sloužit jako kauce poskytnutá distributorem lihu, jsou

  1. předčíslí účtu: 40037,
  2. variabilní symbol: IČO distributora lihu a
  3. specifický symbol: 711.

Seznam bankovních účtů celních úřadů pro složení částky je dostupný na webových stránkách Celní správy České republiky

https://www.celnisprava.cz/cz/dane/Stranky/Zaji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD-SPD-a-kauce-v-hotovosti.aspx.

 

Bankovní záruka

Bankovní záruku může vydat banka, zahraniční banka nebo spořitelní a úvěrní družstvo [družstvu musí být uděleno povolení podle § 1 odst. 2 zákona č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o spořitelních a úvěrních družstvech“), a ručit může pouze za své členy], má-li tuto činnost povolenu v licenci vydávané Českou národní bankou. Vzor bankovní záruky, který má nezbytné náležitosti a byl odsouhlasen s Českou bankovní asociací je zveřejněn na adrese https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/Stranky/bankovni_zaruky.aspx.

V souladu s ustanovením § 1 odst. 6 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o bankách“), může vykonávat bankovní činnosti na území České republiky rovněž zahraniční banka prostřednictvím své pobočky; zahraniční banka

a)     se sídlem v členském státě Evropské unie nebo ve státě, který je smluvní stranou Dohody o Evropském hospodářském prostoru (dále jen "členský stát"), která požívá výhody jednotné licence podle práva Evropské unie (§ 5a zákona o bankách), vykonává tyto činnosti prostřednictvím pobočky této zahraniční banky, bez nutnosti být držitelem licence vydávané Českou národní bankou; banka využívající jednotnou licenci může na území České republiky poskytovat služby i bez založení pobočky,

b)    se sídlem v jiném než členském státě vykonává tyto činnosti prostřednictvím pobočky této zahraniční banky, pokud jí byla udělena Českou národní bankou licence (§ 5 zákona o bankách) a pouze v rozsahu udělené licence.

Výstavce bankovní záruky musí být držitelem bankovní licence nebo povolení družstevní záložny udělené Českou národní bankou. Úplný seznam bank a poboček zahraničních bank působících na území České republiky vede Česká národní banka. Seznam je k nahlédnutí v ústředí a pobočkách České národní banky a Česká národní banka jej uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 7 zákona o bankách).

Bankovní záruka musí být poskytnuta správci daně na dobu určitou, která nesmí být kratší než 2 roky. Bankovní záruka splňuje podmínku „2 roky“, pokud mezi datem vydání rozhodnutí o přijetí ze strany správce daně a datem uplynutí lhůty její platnosti je rozdíl minimálně dvou let bez ohledu na délku trvání registračního řízení.

Předloženou bankovní záruku správce daně posoudí a neshledá-li překážky, pro které by nemohla být tato záruka akceptována, vydá rozhodnutí o jejím přijetí jako kauce. Rozhodnutí o jejím přijetí obdrží osoba povinná značit líh nebo distributor lihu i výstavce bankovní záruky.

Pokud správce daně shledá překážky, pro které nemůže bankovní záruku přijmout (např. nemá náležitosti), vydá rozhodnutí o nepřijetí bankovní záruky jako kauce.

Rozhodnutí obdrží žadatel o registraci/registrovaná osoba i výstavce bankovní záruky. Zároveň správce daně vrátí originál bankovní záruky žadateli o registraci/registrované osobě.

Předložený dodatek k bankovní záruce poskytnuté jako kauce o prodloužení doby platnosti této záruky správce daně posoudí a neshledá-li překážky, pro které by nemohl být dodatek přijat, vydá rozhodnutí o jeho přijetí, ve kterém uvede nově stanovenou dobu platnosti bankovní záruky. Rozhodnutí obdrží osoba povinná značit líh nebo distributor lihu i výstavce bankovní záruky.

Bankovní záruka je považována za prodlouženou až oznámením rozhodnutí o přijetí jejího dodatku ze strany správce daně oběma příjemcům (osobě povinné značit líh nebo distributorovi lihu a výstavci bankovní záruky). Aby registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu nezanikla (5 měsíců před uplynutím doby platnosti příslušné bankovní záruky), musí příslušná registrovaná osoba konat ve smyslu § 27 odst. 2, příp. § 52 odst. 2 zákona o PZL, v dostatečném časovém předstihu před zánikem její registrace. Novou bankovní záruku nebo dodatek k bankovní záruce o prodloužení doby platnosti již dříve přijaté bankovní záruky musí registrovaná osoba předložit správci daně v takovém předstihu, aby je správce daně stihl posoudit a oběma příjemcům oznámit rozhodnutí o přijetí ještě před zánikem registrace příslušné osoby.

 

Změna výše kauce

Osoba povinná značit líh může požádat o snížení výše poskytnuté kauce. Kauce se sníží k prvnímu dni druhého kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém osoba povinná značit líh oznámila správci daně novou (sníženou) výši kauce, pokud osoba povinná značit líh nevzala oznámení zpět. Změnu provede správce daně formou úředního záznamu (§ 129 odst. 4 daňového řádu). Osoba povinná značit líh je pak v kalendářním roce následujícím po roce, ve kterém došlo k oznámení snížení kauce, oprávněna převzít kontrolní pásky nejvýše v počtu odpovídajícímu nové (snížené) výši kauce. Dodatek ke stávající bankovní záruce, kterým je snižována výše bankovní záruky k zajištění nedoplatků, může správce daně přijmout nejdříve po uplynutí 5 měsíců ode dne snížení kauce.

Osoba povinná značit líh musí navýšit kauci dříve, než převezme kontrolní pásky, jejichž celkové množství v jednom kalendářním roce převyšuje množstevní limit odpovídající poskytnuté kauci podle § 19 odst. 1 zákona o PZL. V tomto případě postačí, pokud doplní potřebnou částku (rozdíl výše nové kauce a výše původní kauce) na depozitní účet správce daně nebo poskytne novou či rozšířenou bankovní záruku k zajištění nedoplatků v celkové výši do výše nové kauce, kterou správce daně (pokud pro přijetí neshledá překážky) přijme. To opravňuje osobu povinnou značit líh k bezprostřednímu převzetí kontrolních pásek v počtu odpovídajícímu nové (zvýšené) výši kauce. Bez odpovídajícího navýšení kauce správce daně kontrolní pásky nad limit uvedený v § 19 odst. 1 zákona o PZL nevydá.

Pokud osoba povinná značit líh poskytla kauci ve výši 100 000 Kč, a uvádí do volného daňového oběhu líh ve spotřebitelském balení o objemu do 0,06 litru, je povinna navýšit kauci dříve, než uvede do volného daňového oběhu více než 500 litrů lihu v tomto balení v jednom kalendářním roce (§ 19 odst. 6 zákona o PZL).

Distributor lihu může požádat o snížení výše poskytnuté kauce. Kauce se sníží k prvnímu dni kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém distributor lihu oznámil správci daně novou výši kauce, pokud distributor lihu nevzal oznámení zpět. Změnu provede správce daně formou úředního záznamu (§ 129 odst. 4 daňového řádu). Dodatek ke stávající bankovní záruce, kterým je snižována výše bankovní záruky k zajištění nedoplatků, může správce daně přijmout nejdříve po uplynutí 5 měsíců ode dne snížení kauce.

Distributor lihu musí navýšit kauci dříve, než nabude v jednom kalendářním roce líh ve větším množství, než je limit odpovídající poskytnuté kauci podle § 47 odst. 1 zákona o PZL. V tomto případě distributor lihu doplní potřebnou částku (rozdíl výše nové kauce a výše původní kauce) na depozitní účet správce daně nebo poskytne novou či rozšířenou bankovní záruku k zajištění nedoplatků v celkové výši do výše nové kauce, kterou správce daně (pokud pro přijetí neshledá překážky) přijme.

 

Změna formy poskytnutí kauce

V případě, že byla kauce poskytnuta složením částky na zvláštní účet celního úřadu a osoba povinná značit líh nebo distributor lihu požádá o změnu formy kauce (oznámení o změně registračních údajů distributora lihu/osoby povinné značit líh), tj. o poskytnutí kauce formou bankovní záruky, správce daně musí rozhodnout o tom, zda předloženou bankovní záruku přijme.

Současně se žádostí o změnu formy kauce může distributor lihu/osoba povinná značit líh požádat o vrácení, použití nebo převod vratitelného přeplatku podle § 155 odst. 1 daňového řádu.

Přijme-li správce daně předloženou bankovní záruku, stává se složená částka přeplatkem ve smyslu § 154 daňového řádu a správce daně na základě žádosti vrátí po provedení testu vratitelnosti složenou částku do 30 dnů ode dne účinnosti a vykonatelnosti rozhodnutí o přijetí bankovní záruky (pokud je žádost o vrácení vratitelného přeplatku podána před tímto dnem) vůči oběma příjemcům rozhodnutí (osobě povinné značit líh/distributorovi lihu i ručiteli). Pokud je žádost o vrácení vratitelného přeplatku podána až po dni účinnosti a vykonatelnosti rozhodnutí o přijetí bankovní záruky, vrátí se vratitelný přeplatek do 30 dnů ode dne obdržení žádosti (§ 155b odst. 1 daňového řádu). Před vrácením vratitelného přeplatku provede správce daně změnu v registračních údajích (§ 129 odst. 4 daňového řádu).

Osoba povinná značit líh nebo distributor lihu může kauci poskytnutou bankovní zárukou nahradit složením částky na zvláštní účet celního úřadu.

Po složení částky na zvláštní účet celního úřadu a obdržení žádosti o změnu kauce (oznámení o změně registračních údajů distributora lihu/osoby povinné značit líh) vrátí správce daně originál bankovní záruky osobě povinné značit líh/distributorovi lihu.

V případě, že byla kauce poskytnuta bankovní zárukou, ale osoba povinná značit líh nebo distributor lihu požádá o její výměnu za jinou bankovní záruku, správce daně musí rozhodnout o tom, zda nově předloženou bankovní záruku přijme.

Po přijetí nové bankovní záruky vrátí správce daně originál původní bankovní záruky osobě povinné značit líh/distributorovi lihu. Před vrácením bankovní záruky sepíše správce daně úřední záznam o změně registračních údajů a provede změnu v registračních údajích (§ 129 odst. 4 daňového řádu).

 

Vhodnost místa značení lihu

Místo značení lihu musí odpovídat svým charakterem podnikatelské činnosti v oblasti lihu, umožňovat plnění zákonných povinností při značení lihu a prověřování tohoto plnění.

 

Vybavenost sledovacím zařízením

Osoba povinná značit líh v přihlášce k registraci a správce daně v rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh uvádí také rozsah a způsob vybavenosti kamerovým systémem umožňujícím správci daně sledovat dálkovým a nepřetržitým přístupem, že osoba povinná značit líh stáčí nebo značí líh v souladu s právními předpisy, a to ve všech prostorech, kde se líh stáčí nebo značí kontrolními páskami ke značení lihu na daňovém území České republiky. Toto může být i v nulovém rozsahu.  Veškeré údaje potřebné k prověření vybavenosti sledovacím zařízením dodá osoba povinná značit líh v příloze své přihlášky k registraci. Ze strany osoby povinné značit líh jde o návrh řešení splnění jedné z podmínek její registrace.

Sledovací zařízení musí být vždy instalováno pouze v rámci daňového skladu či místa značení lihu (na daňovém území České republiky), tzn. v prostoru vymezeném v příslušném povolení nebo rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh. Instalace sledovacího zařízení může být požadována nejen v místech, kde fyzicky probíhá značení nebo stáčení lihu, ale i v místech souvisejících, majících vztah ke kontrole značení nebo stáčení lihu a nacházejících se v prostoru místa značení lihu nebo daňového skladu, ve kterém je povoleno nakládat s lihem.

Rozsah a způsob vybavenosti sledovacím zařízením stanoví správce daně v rámci rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh na základě správní úvahy. Správce daně může stanovit i jinou vybavenost sledovacím zařízením než navrženou osobou povinnou značit líh v přihlášce k její registraci.

Rozsah a způsob vybavenosti sledovacím zařízením uvede správce daně v rozhodnutí o registraci příslušné osoby povinné značit líh s odkazem na § 23 odst. 2 písm. c) zákona o PZL.

U registrovaných osob povinných značit líh se stanovenou vybaveností sledovacím zařízením (nenulovou) může správce daně upustit od této jejich vybavenosti na návrh osoby povinné značit líh nebo shledá-li to možné, v případech, kdy to rizikovost osoby povinné značit líh umožňuje.

U registrovaných osob povinných značit líh se stanovenou nulovou vybaveností sledovacím zařízením může správce daně požadovat zavedení vybavenosti sledovacím zařízením na návrh osoby povinné značit líh nebo v případech, kdy došlo ke zvýšení rizikových faktorů u osoby povinné značit líh.

Návrh technického provedení sledovacího zařízení (kamerového systému) předložený osobou povinnou značit líh by měl obsahovat také situační plán sledovaných míst s vyznačením umístění jednotlivých komponent systému (tj. kamer, vč. zakreslení jejich záběrů, videoserveru atd.) a s jeho popisem. Příslušná dokumentace by měla být zpracována přiměřeně podle příslušné technické normy[2]).

Sledované prostory, vybavované sledovacím zařízením, jsou spolu s požadavky na rozpoznání jednotlivých sledovaných objektů specifikovány v tabulce „Minimální kritéria kvality zobrazení a rozsahu sledování“ uvedené dále.

Obrazový záznam pořízený jednotlivými kamerami musí být ukládán ve videoserveru, který je součástí kamerového systému připojeného k síti internet. Osoba povinná značit líh musí také zajistit provoz kamerového systému v případech výpadků elektrické energie ze záložního zdroje minimálně ve stejném časovém rozsahu jako provoz zařízení, které je v daňovém skladu/místu značení lihu poháněno ze záložního zdroje nejdéle.

Technické parametry kamerového systému musí splňovat zákonem stanovenou povinnost osoby povinné značit líh zajistit správci daně možnost nepřetržitě (pomocí vhodně instalovaného, fungujícího a funkčního kamerového systému s fungujícím vzdáleným přístupem pro správce daně) sledovat prostory daňového skladu/místa značení lihu (na daňovém území České republiky). To znamená jejich nepřetržité (24/7/365) on-line monitorování se současným pořizováním obrazového záznamu ze sledovaných míst a jeho archivace. S ohledem na délku zdaňovacího období a potřebnou lhůtu pro ověření tvrzených údajů, musí být minimální doba, po kterou musí subjekt archivovat záznamy z kamerového systému, stanovená rozhodnutím 35 dnů. Po tuto dobu musí subjekt zajistit, aby nebylo se záznamem manipulováno a současně, aby nedošlo ke snížení kvality původního záznamu.

Data pořízená kamerovým systémem musí obsahovat informace o tom, kdy byl obraz nasnímán a identifikátor příslušné kamery, která obraz pořídila. Údaj o tom, kdy byl obraz nasnímán, musí obsahovat informaci o datu (rok, měsíc, den) a času (hodina, minuta, sekunda). Strukturu dat pro určení datových a časových údajů a identifikátorů kamer musí osoba povinná značit líh poskytnout správci daně nejpozději do zprovoznění kamerového systému, pokud tyto informace nejsou již obsaženy v předané dokumentaci. Čas se musí při přechodu na letní/zimní čas automaticky aktualizovat. 

Osobě povinné značit líh může správce daně stanovit podle § 23 odst. 2 písm. d) zákona o PZL mj. následující další podmínky, za kterých může být značení lihu prováděno

a)     zajistit přístup správce daně k videoserveru přes internet na základě otevřených standardů umožňující také prohlížení historických záznamů („časová osa“), ve výjimečných a odůvodněných případech, kdy ze závažných důvodů nelze tento požadavek splnit, je možno akceptovat osobou povinnou značit líh navržené jiné technické řešení přístupu až po jeho odsouhlasení správcem daně,

b)     sdělit správci daně

  1. IP adresu rozhraní videoserveru,
  2. uživatelské jméno k účtu videoserveru,
  3. uživatelské heslo k účtu videoserveru,
  4. přenosovou šířku pásma datového toku; maximální velikost je třeba předem konzultovat se správcem daně,

c)      umožnit správci daně v jeho běžné pracovní době, příp. po předchozí domluvě, přístup ke konzoli videoserveru (maximální rozlišení záznamu), a to v místě instalace videoserveru tak, aby správce daně mohl provést dohledání přímo v obrazovém záznamu uloženém v rozlišení pořízeném příslušnou kamerou,

d)     zajistit videoserver proti neoprávněnému přístupu a zálohovaná data proti neoprávněné manipulaci,

e)     umožnit správci daně zajistit videoserver proti neoprávněné manipulaci přiložením celních závěr či jiným vhodným způsobem zajistit ochranu tohoto zabezpečení a bezodkladně oznámit správci daně, že došlo k porušení tohoto zabezpečení,

f)       zajistit, aby cíl sledování, resp. objektiv kamery nebyl ničím zakryt a aby mezi kamerou a cílem sledování nebyla umístěna překážka bránící sledování,

g)     bezodkladně oznámit správci daně (v mimopracovní době operačnímu centru) e-mailem nebo telefonicky každou poruchu nebo výpadek sledovacího zařízení, jejich příčiny a předpokládanou délku trvání, nebo porušení zabezpečení video

serveru.

Minimální kritéria kvality zobrazení a rozsahu sledová

Sledovaný prostor Čas, osvětlení sledovaného prostoruObjekty sledování Cíl sledováníÚroveň sledování objektů
Prostor stáčení lihu do spotřebitelského baleníPracovní doba, standardní osvětleníStáčený líhZjištění, zda dochází ke stáčení lihu do spotřebitelského baleníIdentifikace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětlení
Prostor značení lihu kontrolními páskami ke značení lihuPracovní doba, standardní osvětleníAplikátor kontrolních pásek (stroj nebo osoba aplikující kontrolní pásky na spotřebitelské balení)Zjištění, zda je či není na spotřebitelské balení lihu aplikována kontrolní páskaIdentifikace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětlení
Všechna místa vykládky/nakládky nákladních vozidel v prostoru daňového skladuPracovní doba, standardní osvětleníOsoby, vozidla, manipulovaný líh, a to i ve skupinovém balení Rozsah a způsob manipulace s lihem (nakládka/vykládka) Rekognoskace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětleníPočet a směr pohybu osob, nákladních vozidelPozorování
Všechna místa vykládky/nakládky neznačeného lihu z/do nákladních vozidel do/z místa značení lihu, které není daňovým sklademPracovní doba, standardní osvětleníOsoby, nákladní vozidla, manipulovaný líh, a to i ve skupinovém baleníRozsah a způsob manipulace s lihem (nakládka/vykládka) Rekognoskace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětleníPočet a směr pohybu osob, nákladních vozidelPozorování
Prostory vstupů do a výstupů z daňového skladu/jiného místa značení lihuPracovní doba, standardní osvětleníNákladní vozidla a jejich registrační značkyPočet a směr pohybu nákladních vozidel, a to včetně identifikace jejich registračních značek Identifikace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětlení
Prostory vstupů do a výstupů z místa značení lihu (není-li místem značení celá budova)Pracovní doba, standardní osvětleníOsoby a manipulovaný líh, a to i ve skupinovém baleníRozsah a způsob manipulace s lihem Rekognoskace
Mimo pracovní dobu, nouzové osvětleníPočet a směr pohybu osobPozorování
Venkovní prostory daňového skladu/místa značení lihu, v nichž dochází k pohybu nákladních vozidelStandardní osvětlení dle denní dobyNákladní vozidlaPočet a směr pohybu nákladních vozidelPozorování

 

Pro účely stanovení minimálních kritérií kvality zobrazení a rozsahu sledování se rozumí

  1. identifikací taková kvalita a detail obrazu, které jsou dostatečné k tomu, aby bylo nade vší pochybnost možné ztotožnění objektů sledování a naplnění cíle sledování,
  2. rekognoskací taková kvalita a detail obrazu, které jsou dostatečné k tomu, aby bylo možné s vysokým stupněm jistoty určit, zda je na obrazovce objekt sledování v situaci, která je cílem sledování,
  3. pozorováním taková kvalita a detail obrazu, které jsou dostatečné k tomu, aby byly viditelné charakteristické rysy objektů sledování a umožňující pozorování aktivit ve sledovaném prostoru k dosažení cíle sledování.

V případě potřeby může správce daně podle svého uvážení, vycházejícího ze znalostí místních podmínek, určit další prostory a objekty sledování, přičemž může v těchto dalších případech stanovit i jinou úroveň sledování (vyšší či nižší kvalitu a detail). Vždy se však musí jednat o prostory míst značení lihu nebo daňových skladů, ve kterých je povoleno nakládat s lihem.

 

Rozhodnutí o registraci

Splní-li osoba povinná značit líh nebo distributor lihu podmínky registrace, správce daně je zaregistruje. Rozhodnutí o registraci se vydává postupem podle daňového řádu, tedy do 30 dnů ode dne podání bezvadné přihlášky, nebo odstranění vad přihlášky (§ 129 daňového řádu). Ve zvlášť složitých případech může tuto lhůtu prodloužit nejblíže nadřízený správce daně.

Správce daně v rozhodnutí o registraci přidělí osobě povinné značit líh registrační odběrné číslo, uvede místo značení lihu, rozsah a způsob vybavenosti sledovacím zařízením (provozovateli daňového skladu, oprávněnému příjemci nebo dovozci lihu ze třetích zemí, který má místo značení lihu také na daňovém území České republiky) a případně stanoví další technické podmínky, za nichž může být značení lihu prováděno.

Distributorovi lihu přidělí správce daně v rozhodnutí o registraci registrační distribuční číslo.

Osoba povinná značit líh a distributor lihu jsou registrováni od pátého dne následujícího po účinnosti rozhodnutí, kterým správce daně o registraci rozhodl, až do účinnosti rozhodnutí o zrušení registrace, případně do zániku registrace. Účinnosti nabývá rozhodnutí o registraci okamžikem oznámení. Oznámením se rozumí zpravidla doručení rozhodnutí (§ 101 odst. 6 daňového řádu). Rozhodnutí o registraci se neodůvodňuje, pokud správce daně rozhodne zcela v souladu s přihláškou k registraci. Proti rozhodnutí je přípustné odvolání (§ 109 odst. 1 daňového řádu). Odvolání proti rozhodnutí o registraci nemá odkladný účinek (§ 109 odst. 5 daňového řádu).

Rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu namísto dosud registrované osoby povinné značit líh nebo dosud registrovaného distributora lihu správce daně vydá na základě přihlášky k registraci (uvedené v příloze č. 6 nebo 8 k vyhlášce) podané osobou, která je osobou blízkou (podle § 22 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů) dosud registrované osoby povinné značit líh nebo dosud registrovaného distributora lihu a po splnění všech podmínek pro změnu registrované osoby povinné značit líh nebo registrovaného distributora lihu stanovených v § 24a a 49a zákona o PZL. Toto rozhodnutí správce daně doručí doposud registrované osobě i nově registrované osobě. Nově registrované osobě povinné značit líh a nově registrovanému distributorovi lihu pak zůstane registrační odběrné číslo případně registrační distribuční číslo původně registrované osoby. 

 

Změna registrace

V případě změny údajů uvedených v přihlášce k registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu, které osoba povinná značit líh nebo distributor lihu neoznámí, ale správce daně je zjistí ze své činnosti, správce daně provede změnu formou úředního záznamu (§ 129 odst. 4 daňového řádu). Výjimku představuje změna místa značení lihu, změna rozsahu nebo způsobu vybavenosti sledovacím zařízením nebo změna dalších podmínek stanovených v rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh, kdy musí správce daně vydat rozhodnutí o těchto změnách, kterým nahradí dosavadní rozhodnutí o registraci (§ 24 zákona o PZL). V odůvodnění takovéhoto nového rozhodnutí se odůvodňují pouze změny dosavadního rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh. Nové rozhodnutí je vykonatelné návazně na původní rozhodnutí, neplatí odklad 5 dnů.

Osoba povinná značit líh a distributor lihu jsou povinni nahlásit změny údajů v jejich registraci (§ 127 daňového řádu, s výjimkou údajů podle § 127 odst. 4 daňového řádu) a doložit případné podklady podle § 127 odst. 3 daňového řádu.

Dojde-li ke změně údajů, které jsou osoba povinná značit líh a distributor lihu povinni uvádět při registraci, jsou povinni tuto změnu oznámit správci daně podle § 127 odst. 1 daňového řádu do 15 dnů ode dne, kdy nastala, případně požádat o zrušení registrace, jsou-li pro to dány důvody. K oznámení změny registrace se použije tiskopis Oznámení o změně registračních údajů uvedený v příloze č. 10 vyhlášky.

Po zjištění změn správce daně vyhodnotí a ověří, zda jsou i nadále splněny všechny podmínky registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu. Pokud změnou registračních údajů nejsou splněny podmínky registrace, jejichž opětovné splnění není možné, správce daně zruší registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu z moci úřední. Pokud jejich opětovné splnění je možné (např. uhrazením nedoplatků) a nehrozí-li nebezpečí z prodlení, vyzve správce daně osobu povinnou značit líh nebo distributora lihu k zajištění splnění podmínek registrace v přiměřené lhůtě. V případě, že osoba povinná značit líh nebo distributor lihu ve stanovené lhůtě nezajistí splnění podmínek registrace, správce daně zruší jejich registraci z moci úřední.

Pokud jsou splněny i nadále všechny podmínky registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu, provede správce daně změnu zápisu údajů osoby povinné značit líh nebo distributora lihu.

O změně rozsahu nebo způsobu vybavenosti sledovacím zařízením a o změně dalších podmínek stanovených v rozhodnutí o registraci osoby povinné značit líh může správce daně rozhodnout, jak na návrh osoby povinné značit líh, tak z moci úřední.

 

 

Zrušení registrace

Ke zrušení registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu dochází v případech uvedených v zákoně o PZL. Proti rozhodnutí o zrušení registrace je přípustné odvolání (§ 109 odst. 1 daňového řádu), které však nemá odkladný účinek (§ 109 odst. 5 daňového řádu).

O zrušení registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu informuje správce daně výstavce příslušné bankovní záruky.

 

 

 

 

 

Zrušení registrace na návrh

Správce daně zruší registraci osoby povinné značit líh nebo distributora lihu na jejich žádost. Rozhodnutí o zrušení registrace je účinné okamžikem jeho oznámení (§ 101 odst. 5 daňového řádu).

Bude-li chtít osoba povinná značit líh nebo distributor lihu znovu vykonávat svou činnost, mohou si kdykoli podat znovu přihlášku k registraci. Znovu registrováni mohou být, pokud splňují všechny podmínky registrace osoby povinné značit líh, příp. distributora lihu.

 

Zrušení registrace z moci úřední

Jedním z důvodů zrušení registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu je zjištění správce daně, že nejsou splněny podmínky jejich registrace. Jedná-li se o podmínky, jejichž opětovné splnění je možné, vyzve správce daně registrovanou osobu, aby zajistila jejich opětovné splnění, a k tomu jí poskytne přiměřenou lhůtu. Takto však správce daně postupuje pouze tehdy, pokud nehrozí nebezpečí z prodlení.

Z hlediska možnosti opětovného splnění lze podmínky registrace osoby povinné značit líh a distributora lihu členit na

a)     podmínky, které s ohledem na jejich povahu opětovně lze splnit a k jejichž opětovnému splnění správce daně za podmínky neexistence nebezpečí z prodlení vyzývá

  1. bezdlužnost (nedoplatek lze uhradit),
  2. spolehlivost podle § 54 odst. 1 písm. b) zákona o PZL, a to u statutárních orgánů právnických osob, členů statutárních orgánů právnických osob a odpovědných zástupců (statutární orgány i odpovědné zástupce lze obměnit),
  3. poskytnutí kauce (kauci lze opětovně poskytnout),
  4. vhodnost místa značení lihu osob povinných značit líh (podmínky v místě značení lihu lze upravit),
  5. vybavenost sledovacím zařízením osob povinných značit líh (kamerový systém lze příslušně modifikovat) a
  6. skutečnost, že odpovědný zástupce nevykonává funkci odpovědného zástupce pro jinou osobu povinnou značit líh nebo distributora lihu

a

b)     podmínky, které s ohledem na jejich povahu opětovně splnit nelze a k jejichž splnění správce daně nevyzývá

  1. bezúhonnost podle § 54 odst. 1 písm. a) zákona o PZL,
  2. spolehlivost podle § 54 odst. 1 písm. b) zákona o PZL, a to u právnických osob samotných a u podnikajících fyzických osob (tuto osobu nelze obměnit),
  3. existence oprávnění provozovat živnost umožňující výkon činnosti osoby povinné značit líh nebo distributora lihu (je třeba přihlédnout k důvodům, které vedly k odnětí živnostenského oprávnění, např. nedostatečnou odbornou způsobilost lze zhojit ustanovením odpovědného zástupce),
  4. skutečnost, že osobě povinné značit líh nebo distributorovi lihu nebyl vysloven zákaz činnosti znemožňující výkon jejich činnosti a
  5. skutečnost, že osoba povinná značit líh nebo distributor lihu nejsou v likvidaci nebo v úpadku.

Při rozhodování, zda registrovanou osobu povinnou značit líh nebo distributora lihu vyzývat k opětovnému splnění podmínek registrace uvedených výše pod písmenem a), správce daně přihlíží zejména k riziku nebezpečí z prodlení, tj. zda příslušná osoba povinná značit líh nebo distributor lihu nekoná tak, že by docházelo k dalšímu navyšování nedoplatků, vzniku daňových úniků, k dalším případům nespolehlivosti, zda se správcem daně spolupracuje a zda činí kroky k neprodlené nápravě (např. uhrazení nedoplatků, výměně závadných osob, složení kauce, příp. úpravě podmínek v místě značení lihu, úpravě kamerového systému).

K opětovnému splnění podmínek registrace vyzývá správce daně příslušnou registrovanou osobu na základě ustanovení § 26 odst. 1, příp. § 51 odst. 1 zákona o PZL, a to ve lhůtě stanovené na základě ustanovení § 32 daňového řádu.

Pokud registrovaná osoba na výzvu správce daně podmínku registrace splní (např. evidovaný nedoplatek uhradí), správce daně řízení o zrušení registrace zastaví z důvodu, že se stalo bezpředmětným (§ 106 odst. 1 písm. f) daňového řádu).

V případě, že podmínky registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu nejsou ve lhůtě splněny nebo se jedná o případ, kdy institut výzvy není uplatňován, správce daně registraci zruší.

Mezi další důvody iniciující zrušení registrace správcem daně patří např. skutečnost, že osoba povinná značit líh nebo distributor lihu bezdůvodně neprovádí svou činnost soustavně po dobu 9 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Zdrojem této informace může být i oznámení osoby povinné značit líh nebo distributora lihu živnostenskému úřadu o přerušení provozování živnosti. Má-li správce daně důvodné pochybnosti, že registrovaná osoba neprovádí svoji činnost, vyzve ji k doložení údajů, které by její obchodní činnost prokázaly, nebo prokázaly důvod neprovádění činnosti. V případě neprokázání (relevantního) důvodu neprovádění obchodní činnosti zahájí správce daně neprodleně řízení o zrušení registrace.

Důvodem pro zrušení registrace osoby povinné značit líh je také skutečnost, že jí bylo zrušeno nebo jí zaniklo povolení nebo oprávnění k nakládání s lihem podle zákona o SPD, pokud je podmínkou registrace osoby povinné značit líh.

V případech zrušení registrace z moci úřední může osoba povinná značit líh nebo distributor lihu podat novou přihlášku k registraci nejdříve po uplynutí 3 let od nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení jejich registrace, s výjimkou případů, kdy byla registrace zrušena z důvodů podle § 26 odst. 3 písm. a) a b) zákona o PZL.

 

Zánik registrace

Důvodem pro zánik registrace osoby povinné značit líh nebo distributora lihu je blížící se konec platnosti bankovní záruky. Registrace zaniká 5 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla bankovní záruka poskytnuta. V tomto případě správce daně nevydává rozhodnutí. Registrace nezaniká, pokud osoba povinná značit líh nebo distributor lihu zajistí prodloužení dosavadní bankovní záruky (nejméně o 2 roky) přijaté správcem daně anebo předloží za podmínek stanovených zákonem o PZL novou bankovní záruku přijatou správcem daně nebo poskytne kauci složením částky na zvláštní účet správce daně, a to vše do zániku registrace. Podmínka přijetí je splněna, pokud je dodatek ke stávající bankovní záruce nebo nová bankovní záruka přijata správcem daně nejpozději 5 měsíců přede dnem uplynutí doby, na kterou byla bankovní záruka poskytnuta.

Př.

Bankovní záruka pro distributora lihu je poskytnuta do 10. 2. 2020, přičemž doba přijetí je odvozena od data uvedeného v bankovní záruce a nenastaly okolnosti podle § 27 odst. 2 zákona o PZL.

Den 10. 2. 2020 je den, jímž uplyne doba podle § 19 odst. 3 zákona o PZL, na kterou byla správcem daně záruka přijata. U přijetí bankovní záruky se nejedná o stanovení lhůty, ale o dobu, v níž banka ručí za nedoplatky distributora. Na dobu platnosti přijetí bankovní záruky se tak nepoužije § 33 daňového řádu, neboť se nejedná o stanovenou lhůtu, ale o dobu bankovního ručení.

Registrace zaniká 5 měsíců přede dnem uplynutí této doby. Jedná se o okamžik zániku registrace určený zákonem. Posledním dnem registrace distributora bude den 5 měsíců přede dnem uplynutí doby přijetí bankovní záruky. Bude se jednat o den, který se svým číselným označením shoduje s tímto dnem, tj. 10. 9. 2019, a jeho uplynutím registrace zaniká. Dne 11. 9. 2019 se tak již jedná o zaniklou registraci.



[1]) Potravina, která je doplňkem stravy ve smyslu zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, obsahující líh není lihovinou ve smyslu zákona č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 ze dne 15. ledna 2008, o definici, popisu, obchodní úpravě, označování a ochraně zeměpisných označení lihovin a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1576/89, ve znění pozdějších předpisů (je to samostatná kategorie potravin).

[2]) Článek 14, příp. 16 normy ČSN EN 62676-4.

 


 [A1]Je nezbytné upravit odkaz na Informaci k postupům při prověřování některých podmínek pro vydání a trvání povolení nebo registrace v rámci Celní správy České republiky – po jejím zveřejnění.

 [A2]Je nezbytné upravit odkaz na Informaci k postupům při prověřování některých podmínek pro vydání a trvání povolení nebo registrace v rámci Celní správy České republiky – po jejím zveřejnění.​​

Stránka byla publikována dne: 02.08.2022 10:28
Skočit na začátek stránky